Slasti a strasti začínajícího pilota RC letadla Sky Lady aneb každý nějak začínal.

Filip 600 - pokročilé nastavení

17. března 2007 v 22:11 | Kamikaze (Karel Sovíček) |  Pokračovací modely
Zalétání dopadlo úspěšně, nastal čas na doladění pokročilých mixů a dodělání všeho, co se při zalétání ukázalo jako ne úplně optimální.

Nastavení mixů na vysílači HiTec Optic 6
Už při zapojení přijímače se musíte rozhodnout, zda levé křidélko nastavíte na 6. nebo na 5. kanál. Vybral jsem 6. a od toho je odvozené celé další naprogramování vysílače. Protože základní nastavení, ke kterému se dopracujete dle návodu a kapitoly "Postup nastavení parametrů programu ACGL (akrobatický model)" stačí tak pro zalétávání, ale zdaleka nevyčerpává možnosti vysílače HiTec Optic 6, popíšu zde svoje nastavení, které považuji za velmi účelné pro tento i ostatní modely této kategorie. Nastavení vychází z Davidových půlročních zkušeností s tímto vysílačem a EG. Toto nastavení mi David převedl na můj vysílač po asi hodinovém programování prokřehlými prsty přímo na louce asi tak, jako když babičky předávají svým vnučkám osvědčený recept na buchty. Podrobným doladěním jak mechanickým, tak programovým jsem strávil ještě jedno větrné sobotní odpoledne. Nabízím ho zde pro vás, kteří jako já s vysílačem HiTec Optic 6 začínáte, máte model této kategorie a chcete si ušetřit půl roku experimentování. Detailní postup pro nastavení jednotlivých mixů si najděte v návodu, zde uvádím to, co má být cílem (a je ověřeno, že to tak nastavit jde), pokud stejně jako já po přečtení návodu máte v hlavě guláš z těch podobných, ale navzájem se vylučujících mixů, a tápete. Protože autorem podstatné části tohoto nastavení je David, nazval jsem je:
Davidovo nastvení
  • Vysílač naprogramujte dle návodu podle kapitoly "Postup nastavení parametrů programu ACGL (akrobatický model)". Zde doporučuji křidélka nastavit tak, aby dráha od středu směrem nahoru byla co nejdelší. Dolů se totiž křidélka vyklápějí mnohem méně (není to ani z mechanických důvodů možné, protože pant je totožný s horní hranou křídla - a i teoreticky je to tak správně, protože křidélko vyklopené dolů má větší účinnost než vyklopené nahoru). Použijte nastavení FLPN a FLPT nastavte na 0. Pravý otočný ovladač bude vyřazen z činnosti. Jeho neutrál je totiž ve středu dráhy a protože střed není ničím zvýrazněn, je toto nastavení za letu prakticky nepoužitelné. Křidélka později nastavíme tak, že jako klapky je budeme vyklápět levým otočným ovladačem nastaveným tak, že neutrál bude na horním dorazu a maximální vyklopení křidélek nahoru na dolním dorazu. Při nastavování velikosti výchylek EPA je výhodné u křidélek směrem nahoru nastavit mez až na EPA=125 a případně ještě využitím subtrimu záměrně nastaveného mimo střed tak, aby dráha křidélek nahoru byla co největší (v mém případě je maximální vyklopení nahoru s aktivní brzdou CROW 22 mm, dolů je maximum 6mm). Odpovídá to mechanickým možnostem konstrukce modelu a slibuji si od toho účinnou funkci brzd při přistávání i obratnost za letu (výkrut).
  • Nyní budeme nastavovat mixy nad rámec kapitoly "Postup nastavení parametrů programu ACGL (akrobatický model)". Na přepínač SW-1 nastavíme mix A->R, kterým se při naklánění (zatáčení) křidélky pravou páčkou bude zároveň vychylovat směrovka. Na přepínač SW-2 nastavíme mix CROW. Ten umožní levým otočným ovladačem vyklopit zároveň křidélka nahoru (jako brzdy) a zároveň vykompenzovat výškovkou klopivý moment vzniklý vyklopením brzd. Pozor, klopivý moment se vyrovnává překvapivě potlačením výškovky. Zde je důležité připomenout, že ačkoli v návodu je napsáno, že: "POZOR, aktivace funkce CROW automaticky způsobí, že signál pro druhé servo křidélek je na kanálu 5 a kanál 6 je pro servo klapek řízené pravým otočným ovladačem, pokud FLPT není nastaveno na 0", my máme levé křidélko na 6. kanále a funguje to. Máme totiž FLPT=0. Tuto větu jsem si dříve chybně vykládal tak, že funkce CROW je pro mé zapojení s křidélky na 6. kanále nepoužitelná. Přepínač SW-3 jsem využil pro mix motor - výškovka (programovaný jako volný mix PMX-1) doporučený v návodu k Filipovi. Tento mix umožní automatické potlačení výškovky při přidání plynu, čímž se kompenzuje vzpínání modelu při motorovém letu a automaticky se docílí mírné přitažení při bezmotorovém klouzavém letu, aby šlo bezproblémově po vystoupání na motor přejít do režimu bezmotorového letu na minimální rychlosti pro kroužení v termice.
Výsledkem tohoto nastavení tedy je, že:
  1. Můžete snadno vyklopit brzdy při přistání spínačem SW-2, přičemž velikost této výchylky si pohodlně proporcionálně nastavíte otočným levým ovladačem. Neutrál křidélek je při tomto naprogramování výhodně umístěn na dorazu horní krajní polohy levého otočného ovladače.
  2. Pomocí mixu A->R na spínači SW-1 si můžete vyladit tečné směřování trupu v zatáčkách - tzv. "koordinovaná zatáčka".
  3. Pomocí spínače SW-3 pak můžete model vyladit do stavu, kdy půjde plynule (doufám) přecházet z motorového letu do kluzu aniž by se muselo neustále korigovat výškovkou.
Abych si jednotlivé přepínače lépe zapamatoval a nezmatkoval pak za letu, označil jsem si je malými samolepkami s kódy příslušných mixů. Všechny se zapínají směrem k sobě a vypínají od sebe.
Problémové části stavby
Dále bych chtěl uvést pár zkušeností z toho, co se mi při stavbě modelu tak trochu nepovedlo a co si říká o nějaké dodělání. Bohužel, v některých případěch nevím jak.
  • Dlouhá táhla k servům jsou problémová hned ze dvou důvodů. Jednak je na ně nutné připájet mosazné koncovky, což jde dost špatně. Na tu ocelovou strunu prostě cín nechytá, takže to drží i nedrží. Zdá se, že to drží, ale už se stalo, že mi to při násilnější manipulaci nečekaně upadlo, takže pevnost tohoto pájeného spoje není velká a je zrádná. Zadruhé táhla mají v různě pozahýbaných bowdenech značný odpor, takže serva HS-81 mají co dělat, aby to utáhly. Kupříkladu tvar zahnutí k výškovce je daný tvarem ocasních ploch T, kdy prostě bowden musí poměrně ostře v trupu zahnout směrovkou nahoru. Sice síla serv bohatě stačí na spolehlivé a přesné posunutí táhla a tím kormidla do požadované polohy (vůle to nemá), ale odpor je tak veliký, že serva často v nějaké poloze různě škvrčí (ne tolik, jako když je rvete přes doraz, ale zřetelně). Patrně celý ten mechanismus nějak pruží a tak servo i bez pohybu musí překonávat tento pružný odpor a to způsobuje tento problém. Také bowdeny jsou vlepeny na koncích, pak kus v trupu, kam šlo pohodlně dosáhnou, ale v celé dlouhé trase ve štíhlém trupu už přilepená nejsou. Rozhodně to neodpovídá popisu z návodu, kde píší, že je bowdeny třeba přilepit po celé délce v intervalu cca 10 cm. Sice bych řekl, že se při pohybu serv bowdeny uvnitř ani nehnou (a co se nehne, to není třeba lepit), ale stejně nevím, jestli by přeci jenom jejich důkladnější zalepení nepomohlo tento pružný odpor snížit. Problém je v tom, že se tam mohlo i předtím špatně a teď přes vlepené lože baterek skoro vůbec. Zatím létám tak a letadlo nic neříká, že by mu to vadilo, ale nelíbí se mi to. Ještě že serva křidélek jsou přímo v křídlech s kratičkými silnými táhly bez bowdenů, to funguje spolehlivě a bez bzučení.
  • Druhým problémem je motor SPEED 600 s doporučenou vrtulí napřímo. Zpočátku jsem byl unesen tím, že to s ním stoupalo na plný plyn cca v úhlu 35 stupňů. I při použití turbokuželu a správném větrání dle návodu jsem první motor oddělal asi po 8 startech. Něco z něj vypadlo (prý je to uhlík, ale spíš bych řekl, že je to kus feritu), zadřel se a strašně smrděl. Sice se točil, ale nedával výkon. Byl to vadný kus nebo jsem ho upekl? Dal jsem ho sice na reklamaci, ale spíš si myslím, že B je správně. Do budoucna to tedy znamená spíše stoupat jen na půl plynu a zbytečně se jeho výkonem neopájet. Už jsem osadil nový motor Speed 600 a zkoušel jsem ho točit s nasazenou vrtulí a se sundaným krytem kabiny na zemi po dobu 1 minuty na plný výkon (Filip je za tu minutu ze země ve 150 metrech). Během provozu se nezdál příliš horký, ale po zastavení teplota jeho povrchu dále stoupala a po chvilce se na něm neudržela ruka. Tedy něco se uvnitř sakra zahřálo a chvíli to trvá, než se to prohřeje až na povrch.
Za rady, jak případně opravit chyby ve stavbě předem děkuji :-) Jak se osvědčí moje naprogramování mixů se uvidí, až se konečně zlepší počasí a vyzkouším to ve vzduchu. S tím motorem jsem nakonec rád, že byl příčinou slabého výkonu a malých otáček zničený motor bratru za tři stovky a ne akumulátory za více jak dva tisíce, což byla moje první hypotéza. U SkyLady jsem totiž zlikvidoval během krátké doby troje akupacky. Jenže to byla jiná doba, to jsem ještě neměl Ultramatku a Zajícův omezovač.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 David David | 18. března 2007 v 8:56 | Reagovat

takze ja sem nakonec za babicku s buchtama :-)

Co je naprosto nutne si uvedomit pri programovani Optica je ze je to RC souprava ktera umi ovladat napriklad zaroven kridelka i klapky. Navod je napsany na vsechny tyto funkce "zaroven" ale pokud mate jen kridelka tak je pro vas realne uplne jedno jestli si vyklopeni kridelek nahoru naprogramujete pres funkci ktera je na to primo urcena nebo treba pres Crow mix ktery je na neco jineho. Spousta funkci ma pak realne stejny vysledek kdyz mate jen kridelka. To je pro zacinajiciho uzivatele Optica zbytecne matouci protoze se boji jit do funkci ktere jsou "urceny na klapky".

Mam jeste par poznamek:

1/ Nejprve upozorneni: neprebirejte bezhlave vsechny zde uvedene hodnoty/rady, berte to jako ramcove nastaveni, chce to vzdycky vyzkouset na vlastnim modelu, nekde bude vyklopeni kridelek nahoru na 125% akorat a nekde to bude smrtelna kombinace.

2/ Nejsem si jisty s mixem plyn-vyskovka. Ja sem ho nakonec vypnul, jde o to ze to funguje za idealnich podminek, bezvetri, ale kdyz pak pod plynem otocis letadlo tak s se stejnym pritazenim vyskovky bude stoupat jinak nez proti vetru. Stejne tak bezmotorovy let. Praci s vyskovkou se podle me proste nevyhnes.

3/ co je naprosto zasadni u kazdeho modelu je vyladit pred nastavenim vysilacky vsechno do neutralu MECHANICKY  na tahlech, servech. JInak dopadnete tak ze neutral bude elektronicky "vyladen" 80% subtrimem a 25% trimem... a pak pri dalsim elektronickem nastavovani ruznych mixu zjistite ze vam treba proste "chybi procenta" nebo neutral na jine funkci je najednou nejak divne..

4/ pri preprogramovani z jedne funkce vyklopeni kridelek na druhou se peclive ujistete jestli se vam funkce vzajemne nebiji.

Letu a programovani zdar

Tak letu zdar.

2 Kamikaze Kamikaze | 18. března 2007 v 21:12 | Reagovat

Zajímavý postřeh. Pokud si vyladíte krajní polohy směrovky přes EPA a zapnete mix A->R (křidélka/směrovka), výchylky se budou sčítat, takže pokud pak dáte do krajní polohy jak pravou páčku (křidélka) tak levou páčku (směrovka), narve vám to směrovku až za doraz definovaný v EPA, případně za mechanické možnosti modelu.

- S těmi křidélky nahoru jako brzdami, shoduji se se zkušeností kolegy s Filipem Sport, a sice, že křidélka jako brzdy skoro nebrzdí. Od toho snaha vyklopit je co nejvýš to jde. Konečně, na slavném demo videu s EG je vidět, že při přistání měly modely vyklopená křidélka nahoru prakticky do pravého úhlu. Samozřejmě u takovýho Helmuta (EPP akrobat), kde se všechna kormidla pohybují tak v rozsahu +/- milimetr a s letadlem to cvičí až hrůza, to neplatí.

3 vasin vasin | E-mail | 18. března 2007 v 23:07 | Reagovat

Teda chlapi vy ste uz ale opravdu daleko.

Ja se zeptam na neco vic zacatecnickeho... muzu?

Je tu nekdo kdo bud zacina se Sky Lady, nebo necim podobnym, nebo ho to jeste treba po roce nepustilo a s kym by se dalo nekde srazit a zalitat. /v mem pripade zapadat .. jeste sem nebyl ve vzduchu)? Nekdo nekde z Prahy pres tyden... a treba z oblasti Hradce Kralove na vikend?

4 Kamikaze > vasin Kamikaze > vasin | 19. března 2007 v 10:01 | Reagovat

Pokud jsi před tím vůbec nelétal, doporučuji nabrat první zkušenosti na PC simulátoru. Minulý týden jsem koupil pro kluka PC Trainer od Pelikána, aby mi nemlátil s Opticem o zem (už mu to jednou upadlo, když létal na simulátoru). Nějakou dobu prostě trvá, než si člověk v mozku propojí pohyb letadla a pohyb příslušnou páčkou na ovladači. A dokud si člověk brutálně plete páčky a směry, bude s reálným érem víc spravovat než létat.

5 Pavel Pavel | 19. března 2007 v 10:19 | Reagovat

Skoro bych si dovolil doporucit prestavbu na stridavy motor, ja vim, jeste to znamena taky vymenit regl.

Ale. Jeste par uvarenych Speedu (a ze budou), a porizovaci cena bude stejna (sly ty stridaky opravdu hodne dolu), co se tyka zivotnosti, je to pak o necem jinem (pri rozumnem uzivani a chlazeni takrka nesmrtelnost), nemluve uz o vykonu. Vzhledem k tomu, ze s rozmerove a hmotnostne srovnatelnym stridakem staci letat s podobnym erem skutecne jen na pul plynu (a i tak to bude stoupat az do nekonecna), je pak i vydrz vice nez dvojnasobna....

6 David David | 19. března 2007 v 10:59 | Reagovat

no s tim stridakem me to taky napadlo, ale nechtel sem do Kamikazeho rejpat hned z kraje kdyz ma radost z novyho era :-) Ale budiz: jdi do stridaku!

Jinak pripojuji svoji zkusenost s brzdou vrtule (sice na akrobatu ale dobra zkusenost) : vzdycky sem s akrobatem lital bez brzdy, vrtule neni sklopna a navic to vypada realisticky kdyz i pri vyplnutem motoru se toci vrtule.. jenze.. ted sem ji poprve zapnul abych vedel jak to bude vypadat.. povazoval sem to spis za vzhledovou nez funkcni zalezitost.. a najednou sem si vsimnul ze nejak nemuzu pristat. Proste letadlo bylo silene rychly a vybec neopadala rychlost pri vypnuti motoru.. a pak mi to doslo.. ta tocici se vrtule(bez brzdy motoru) ma neuveritelne vyrazny brzdici ucinek. Neveril bych tomu, opravdu pristanu na polovicni vzdalenosti ne-li mene. Akorat na vetronich je to dost nepouzitelne mit vypnutou brzdu motoru.. kazdopadne pozor na to, brzda on/off je dost zasadni rozdil.

7 Kamikaze > David Kamikaze > David | 19. března 2007 v 11:02 | Reagovat

Jenomže můj problém je v tom, že brzdu mám na regulátoru zapnutou, ale stejně to nebrzdí :-)

8 Kamikaze > k motoru Kamikaze > k motoru | 19. března 2007 v 11:09 | Reagovat

Do stříďáku zatím nepůjdu, ten si chystám až dál do případné sport verze. Teď mi nejde ani tak o nějaké dynamické létání jako spíš bych se rád dožil toho, aby mi Filip opravdu stoupal v termice i bez motoru. Ale je to stejně záhada, motor běží v podstatě v nominálních podmínkách, s doporučenou vrtulí. Tedy měl by být na to stavěný. Evidentně ale není.

9 David to Kamikaze David to Kamikaze | 19. března 2007 v 11:13 | Reagovat

a jde nastavit sila brzdy? Na nekterych reglech to jde.. Mozna zkus jestli se listy volne sklapeji, jestli nepotrebuji nejak "promazat".

Pokud vyrobce doporucuje to co tam mas, tak bych to spis videl na vadny konkretni motor, neverim tomu ze bys to po kazdem patem letu odpalil, to bych pak reklamoval u Pelikana ze jejich kombinace nefunguje. Ale nemalujme certa na zed..

10 vasin vasin | E-mail | 19. března 2007 v 11:22 | Reagovat

TO Kamikaze ja vim ze by bylo lepsi zacit na simulatoru, ale kupovat kvuli tomu ovldac se mi moc nechce i takhle jsme kupoval to nejlevnejsi co bylo Sky Lady. Videl jsme ze by se dal sice udelat nejakej ovladac, ale to bych zase pajenim ve vysilacde prisel o zaruku :o/  Takze z meho pohledu neresitelna situace :o/

Nebo se pletu a nejake reseni s emi vali pred nosem a ja ho nevidim ? :o)

No je pravda ze jeden trenazer letam ale jen pomoci klavesnice :o/

11 Kamikaze > David Kamikaze > David | 19. března 2007 v 11:25 | Reagovat

Je tam JES 045 - tam asi síla brzdy nastavit nejde.

12 Kamikaze > vasin Kamikaze > vasin | 19. března 2007 v 11:30 | Reagovat

No, řešení je - zvyš svoje příjmy :-) Jinak, na záruku bych moc nehrál, klidně bych do toho pájel. SL je fakt z finančního hlediska UltraLight kategorie. Co se naučíš, to ti nikdo nevezme, ale z hlediska vybavení nemáš prostě co ztratit. Uvidíš, že časem stejně všechno vyměníš za lepší :-)

13 Diver Diver | 19. března 2007 v 12:47 | Reagovat

Zdravim všechny, bylo to tu někde, ale nějak se k tomu nemůžu prohrabat, jsem úplný elév, ale Ladynku jsem si vyladil a už jí ani moc neubližuju (zaklepu to)- přemýšlím o EG, ale jediný kámen úrazu je nabílení, jezdim poměrně daleko lítat a nabílet jeden pack tři hodiny je docela dost, přitom to do něj nahustit nějakou nevhodnou rychlonabílečkou a odpálit ho se mi nechce, porˇadíte mi někdo jak nabíjíte a čím? Mam ty standartně dodávaný aku ze SL. Mimohcodem gratuluju k Filipum, okukuju je tu na fotkách a na videu a jsem z nich trop na nervy, ale to bych asi zatim těžko řídil ;-). Děkuju za případné rady.

14 David to Diver David to Diver | 19. března 2007 v 12:55 | Reagovat

chce to poradnou nabijecku co umi minimalne delta peak. Doporucuju nejakou Ultramatku, ale cenove je to skoro za cenu SkyLady :-( Jinak se da sehnat za cca 500 "polni" autonabijecka Hitec - CG-207. Sice to neni zadny zazrak ale umi aspon delta peak. A nacvakne ti to baterku na poli za cca 30minut. Baterku rychlonabijenim vetsim nez 1C postupne odrovnas tak i tak, to na nabijecce nezalezi, ale to bych neresil, NiMh je dneska uz spotrebni zbozi a je treba pocitat s tim ze ti vydrzi maximalne sezonu. nekdo kupuje benzin a nekdo baterky :-)

15 David to Kamikaze David to Kamikaze | 19. března 2007 v 12:58 | Reagovat

videl si na Pelikanovi novy Filip 600 Mk.V ? Ty mas myslim mk IV, ze jo?

16 Kamikaze > Diver Kamikaze > Diver | 19. března 2007 v 13:00 | Reagovat

Moje zkušenost s akumulátory ze SL je taková, že čím větší čas uplyne od vytažení akumulátorů z nabíječky do samotného létání, tím je to horší. Zvlášť, pokud už akumulátory mají něco za sebou. Takže nabíjení na poli rychlonabíječkou jedině doporučuji.

17 Kamikaze > David Kamikaze > David | 19. března 2007 v 13:03 | Reagovat

Jaký je rozdíl mezi Mk.V a mk IV ? Fotky na Pelikánovi mají pořád ty samé, zastaralé, takhle už nevypadá nic.

18 David to Kamikaze David to Kamikaze | 19. března 2007 v 13:13 | Reagovat

jo aha, ja sem tam prave videl jiny ero nez mas ted takze sem myslel ze je to nejaky upgrade..

19 Kamikaze > David Kamikaze > David | 19. března 2007 v 13:21 | Reagovat

Ale myslím, že na škatuli je Mk.V a "new D-box wing". Jinak, už mi přišla odpověď z Pelikána ohledně pohonu, velmi podrobná. Potvrzuje, že obvyklá životnost klasického SPEED 600 je od pár letů po 1 sezónu. Doporučuje několik dalších variant pohonu, i stejnosměrné, ale např. s Modelmotors MV 24/12 (vydrží i 3 roky) - kolik stojí a kde se dá koupit??? Je to dost podrobné a obsáhlé, je mi blbý to sem plácnout komplet přes clipboard. Pozitivní je, že jejich support fakt funguje, odpovídají rychle a kvalifikovaně.

20 Diver Diver | 19. března 2007 v 13:36 | Reagovat

to David, Kamikaze - děkuju, už jsem objednal Hiteca, v tom, co už v SL je se tato investice ztrácí - originál je jen motor a baterky a obal :-)

21 Pavel Pavel | 19. března 2007 v 14:28 | Reagovat

VM 24/12 Modelmotors alias klasicky Palicka motor je treba http://www.rcm-pelikan.cz/index.php?kategorie=46&zbozi=214

Ale porad to ma ferrity, ne neodymy a pri cene toho motoru bych uz fakt sel do stridaku...

22 Kamikaze > Pavel Kamikaze > Pavel | 19. března 2007 v 15:15 | Reagovat

No, vypadá ten VM 24/12 hezky, ale za tu cenu mám ty Speedy čtyři. A to mi ještě možná některý vymění na reklamaci. Asi si na ně napájím konektory a budu je na poli měnit jako baterky :-) Motory na jedno použití....

23 pidizvik pidizvik | Web | 20. března 2007 v 12:16 | Reagovat

to Driver: taky jsi mel zapremyslet, jestli casem nebudes investovat do lipolek, tudiz bych se bejt tebou porozhlidnul po necem, co ti nabije nejenom NiXX.

to Kamikaze: STRIDAK!!! .)

24 Kamikaze > pidižvík Kamikaze > pidižvík | 20. března 2007 v 13:03 | Reagovat

Taky koukám, že ty lepší motory mají osičku tlustou půl centimetru. Já mám teď 3,2mm - to mi tam zas nebude pasovat ten turbokužel. Ale do střídáku ještě nejdu - to je moc peněz a výkon toho speedu v pohodě stačí. Uvidíme časem. BTW - nemáte někdo nějakou zkušenost s těma dlouhejma bowdenama?

25 Vladan - Kamikaze Vladan - Kamikaze | 20. března 2007 v 13:37 | Reagovat

Nepasoval by ti do Filipa motor MIG 400 určený speciálně na Li-poly 3S? Já mám v EG tento motor a lipolky 3S 2250mAh a hodinové lety jsou běžnou věcí. I bez termiky nebo svahového proudění. A mám dojem, že je dokonce určen na pohon napřímo.

26 Vladan Vladan | 20. března 2007 v 13:39 | Reagovat

Jinak, tady jsou stříďáky za dobrou cenu.... http://www.bel-shop.eu/detail338.html

27 David to Vladan David to Vladan | 20. března 2007 v 13:49 | Reagovat

Vladan zije :-) uz sem myslel ze si na nas zapomel. Co Optic, uz nezlobi? Ty si vymenil v EG ten originalni motor? Jak si to vyresil s ozubenym koleckem na ose motoru?

28 Kamikaze > Vladan Kamikaze > Vladan | 20. března 2007 v 13:55 | Reagovat

Používám LiPolky 2články 1800 mAh Shark, tak něco k tomu. A jde taky o tvar nasávacích větracích otvorů, přepážka je dělaná na ten speed.

29 Vladan - David Vladan - David | 20. března 2007 v 14:21 | Reagovat

Ahoj, žiju :-) Jen jste tady nikdo nic nepsal.

Optica jsem po třetí opravě vyměnil za Graupnera MX 12.. Už jsem na to neměl nervy.  MX 12 nemá stopky, což mi docela vadí, ale alespoň počítá celkový čas konkrétního modelu a dá se před každým letem vynulovat. Co se týká spolehlivost tak supr. Ten motor MIG 400 pasuje přesně místo toho starého a ozubené kolečko v pohodě stáhneš a naklepneš ho na novou hřídelku. Ani nemusíš nic lepit. Zvládl jsem to v paneláku s kladívkem a kleštěmi. A už je snad v prodeji i MIG 480 na tři Lipolky. Ale i s tou čtyřstovkou to lítá dobře. A hlavně dlouho. A jak jsi ty pokročil v pilotáži Davide?

30 David to Vladan David to Vladan | 20. března 2007 v 14:31 | Reagovat

nechapu proc si menil 400 za 400, v cem je ten MIG400 jiny nez klasicka 400? Vsude pisou ze kdyz vymenit tak za 480.

No v pilotazi sem moc nepokrocil, s EG sem prez zimu nelital ale jen obcas s FockeWulfem, ale toho sem asi trikrat za zimu rozstrelil.. ale ted si hraju s raketama, o vikendu sem postavil svoji druhou, pulmetrovou potvoru. Idealni modelarina, raketa stoji 110Kc, jeden motor 16Kc, sestaveny za hodinu az dve i s nabarvenim a na poli se da stritel ikdyz fouka a nejde to s EG nebo FW :-)

31 pidizvik>david pidizvik>david | Web | 20. března 2007 v 14:48 | Reagovat

a jaky mas s tema raketama letovy casy? :))))

32 David to pidizvik David to pidizvik | 20. března 2007 v 14:55 | Reagovat

motorovy casy tak v ramci jedne sekundy a celkovy letovy tak 30sekund... je to hodne rychlej akrobat :-)

33 pidizvik>david pidizvik>david | Web | 20. března 2007 v 15:13 | Reagovat

uz jsem uvazoval o montazi pod kridlo u mustanga :)

34 Kamikaze > David Kamikaze > David | 20. března 2007 v 15:13 | Reagovat

A co takhle tu raketu přidělat na EG - takový zrychlený start?

35 pidizvik>kamikaze pidizvik>kamikaze | Web | 20. března 2007 v 15:42 | Reagovat

jeste jestli muzu k tvym otazkam ohledne stavby. s pajenim mosaznych koncovek jsem mel taky problem, ale staci vzit smirkovy papir, krapet je obrousit a pak poradne odmastit, nejlepe kyselinou. bohuzel jsem v detstvi nebyl priznivcem hracek v podobe treba junij chemik a to mi zustalo dodnes. proto laicky recept na superodmastovadlo. pokud jej dokaze nekdo pojmenovat...

pripravime si trochu kyseliny solne, do ktere se prida zinek (napriklad kousky nastrihaneho pozikovyho plechu ze sousedova okapu) a necha se to "uvarit" (trochu to bubla a zahreje se to, proto doporucuju delat ve skle)

s prilepenim bowdenu k trupu jsem to pravda moc neresil, zalepil jsem jej na obou koncich a pak v koreni trupu u vop a kousek za lozem baterek. tudiz mi tam zustal asi 20cm kus neprilepen. jenze se mi nezdalo, ze se to nejak hybe, tak jsem to tak nechal. v navodu je ale posano, jak delsim smrkovym nosnikem nanest lepidlo az co nejdal.

takze asi tak

36 Vladan - David Vladan - David | 20. března 2007 v 15:53 | Reagovat

Ten MIG 400 není úplně klasická 400. Je dělaná speciálně na 3s Lipoly. A šlape to hodně dobře.

37 Kamikaze > Pidižvík Kamikaze > Pidižvík | 20. března 2007 v 15:53 | Reagovat

No, sousedův okap k dispozici je (musím jít objedno, soused má měděnej), ale kde se sežene ta kyselina solná?

38 Kamikaze - bowdeny Kamikaze - bowdeny | 20. března 2007 v 16:00 | Reagovat

Nenapadlo vás někoho ten bowden vevnitř nějak namazat - "kdo maže, ten jede"?

39 pidizvik>kamikaze pidizvik>kamikaze | Web | 20. března 2007 v 16:06 | Reagovat

nevim jestli v drogerce, ale snad va barvachlakach jo. my ji mame na chate uz strasne dlouho, tak nevim, kde ji tatik sehnal

40 pidizvik>kamikaze pidizvik>kamikaze | Web | 20. března 2007 v 16:07 | Reagovat

nemazal jsem a presto jedu :)

41 Kamikaze - pidizvik Kamikaze - pidizvik | 20. března 2007 v 16:27 | Reagovat

No, já taky jedu, ale v některých polohách ty serva skrz ty dlouhý táhla občas tak jako škvrčí. Stačí zahejbat tam a zpátky a ztichnou, ale je to takový jen pro otrlý. Časem ty táhla asi ustříhám a udělam to znovu a lépe.

42 pidizvik>kamikaze pidizvik>kamikaze | Web | 20. března 2007 v 16:38 | Reagovat

asi by stalo za to koupit ty tahla, co maji dva bowdeny v sobe jezdici, to pak neni asi problem

43 Kamikaze - pidizvik Kamikaze - pidizvik | 20. března 2007 v 16:39 | Reagovat

Ještě k těm koncovkám (tuším od MP JET). Ony jsou jich dva druhy. Menší a větší. Vzhledem k tomu, že serva na výškovku/směrovku jsou už docela velká (HS-81), dávají se tam ty větší, na které se šroubují širší vidličky, které pasují na širší páčky těch serv. Jenže ta struna táhla je dost tenká, takže ty koncovky tak jako kloktají před připájením. Bohužel mě to napadlo až teď, ale asi by se to líp dělalo, kdyby se ta mosazná trubička napřed brutálně rozplácla kleštěma na to táhlo a pak teprve pájet. Jak to děláte vy?

44 Kamikaze - pidizvik Kamikaze - pidizvik | 20. března 2007 v 16:40 | Reagovat

Dva bowdeny v sobě jezdící? To existuje?

45 pidizvik>kamikaze pidizvik>kamikaze | Web | 20. března 2007 v 16:47 | Reagovat

http://rcm-pelikan.cz/index.php?kategorie=71&zbozi=757

46 David to Kamikaze David to Kamikaze | 20. března 2007 v 16:47 | Reagovat

dva bovdeny v sobe existuji.. mam to jak na EG tak i na helmutovi. Podivej se na fotku zde v mem prvnim dilu o EG.

47 pidizvik>kamikaze pidizvik>kamikaze | Web | 20. března 2007 v 16:48 | Reagovat

na ty koncovky staci, pokud to das poradne do osy a napajis, ne? nic bych nerozplacaval...

48 pidizvik pidizvik | Web | 20. března 2007 v 17:10 | Reagovat

pokracovaci model? :))

http://www.youtube.com/watch?v=JqPcwxBx3Qc

49 David to pidizvik David to pidizvik | 20. března 2007 v 17:48 | Reagovat

jo jo F3K, moje oblibena kategorie vetronu.. no.. uvidime v budoucnu co cas a Jezisek prinese :-)

50 pidizvik pidizvik | Web | 20. března 2007 v 18:35 | Reagovat

ono to neni zase tak draha zalezitost, dokonce levnejsi nez muj sportak

51 Kamikaze > Vladan Kamikaze > Vladan | 20. března 2007 v 19:42 | Reagovat

Možná bys mohl udělat článek porovnávající Graupner MX-12 a Optic 6 z hlediska nabízených funkcí. Co se ti zdá lepší a proč (tedy ne s ohledem na to, že jeden funguje a druhej ne). Osobně jsem před nákupem vysílačky o tomto Graupnerovi také přemýšlel. Ale nevím, kde se prodávají třeba přijímače a serva na Graupnera, všude mají HiTec, to je tady takovej standard.

52 Pum@ Pum@ | 21. března 2007 v 13:35 | Reagovat

Odporucam pozriet si toto video :)

http://ceknito.sk/video.php?id=13520

Tak konecne ten moj clanok dorazil ;)

53 P E T R to ALL P E T R to ALL | 22. března 2007 v 12:30 | Reagovat

Kde přesne litate v Hrncirich? Rad bych se prijel podivat a zalitat...

54 Kamikaze - Petr Kamikaze - Petr | 22. března 2007 v 12:52 | Reagovat

Tady to máš i s fotkou. Na mapce je nápis "Tady létáme". Jede se do Hrnčíř, zahne se do ulice K Safině a zastaví se u nového hřiště, tam se dá parkovat.

http://skylady.blog.cz/0510/1-sky-lady-party-prazsky-sraz

55 Diver Diver | 22. března 2007 v 13:48 | Reagovat

prosím poradíte mi? Ladynu mam moc rád, ale od určité síly větru ji neuřídím, do jaký síly se tak nechá létat a jak tu sílu poznam? a potom, uvažuju o nějakém pokračování a váhám mezi samokřídlem Toro a Easy Gliderem, máte někdo zkušenosti, nebo radu? to samokřídlo by asi mělo snest vítr o dost větší, ale nelítal jsem s tim a jako elév se ho dost bojim - starty a zalétávání, vyvážení a vůbec...

56 P E T R  - Kamikaze P E T R - Kamikaze | 22. března 2007 v 14:00 | Reagovat

Diky, uz jsem to nasel.Pokud tam budete v pondeli tak se stavim.

57 Kamikaze - Diver Kamikaze - Diver | 22. března 2007 v 14:04 | Reagovat

To máš jednoduchý. Na konec antény uvaž mašli a když ji vítr vychýlí na víc jak 45 stupňů od svislice, nech Ladynu doma.

58 Kamikaze - Diver Kamikaze - Diver | 22. března 2007 v 14:07 | Reagovat

Co se týká větru, mám pocit, že víceméně cokoliv snese větší vítr než Ladyna (EasyStar, EasyGlider, Filip, Helmut (FockeWulf)...) Záleží na tom, co tě baví a s čím chceš dál létat. Pokud zvládneš Ladynu, EasyGlider zvládneš určitě taky. Se samokřídlem zkušenost nemám.

59 Diver Diver | 22. března 2007 v 14:17 | Reagovat

2 Kamikaze - včera jsem měl mašli vodorovně, dvakrát jsem dostal Ladynkunahoru, ale přistával jsem dvěstě metrů, shodou okolností je celá ;-)

60 vasin vasin | E-mail | 22. března 2007 v 16:27 | Reagovat

ok .. v pondeli pujdu driv z prace uz to mam zarizeno , tak doufam ze nam bude prat pocasi .. a v kolik tak asi se tam vidite sejit ?

61 Kamikaze - vasin Kamikaze - vasin | 22. března 2007 v 17:14 | Reagovat

Já myslím tak na půl šestou.

62 fanyz fanyz | Web | 16. dubna 2007 v 16:20 | Reagovat

Toz jak pokracuje letani s filípkem? Vcera bylo nadherne na poletani, i obcasna termika (pro mne obcasna, neb hledat to je peklo a neumim to) zafungovala. Sem letal okolo hodky se svou elektrou (2m el.vetron), naprosta pohodicka.

Jinak k tomu Vasemu nastavovani.

Mix motor-vyskovka je u slabsich pohonu zbytecny. To pouzivat u svalnatych motoru ...

Kridelka jako brzdy bych nepouzival, pokud je "vysunu" na doraz, ztraceji funkci a ero je silne nestabilni (pokud nema poradne usi). Zvednout je tak aby ero bylo riditelne a aby bylo znatelne opadani era. To vysunuti kridelek nahoru spise slouzi k rychlemu vytraceni vysky, nez k brzdeni.

Doporucil bych jeste si nastavit dva rezimy letu. Jeden pro start a pristani (vychylky vetsi a rychlejsi) a druhy pro rezim plachteni (mensi vychylky a mene citlive na zasahy dorizeni).  

Toz to je fse ... Fanyz

p.s.jinak v odkazu  na web jsou fota z naseho letani s brachou v  nedeli

63 Kamikaze > Fanyz Kamikaze > Fanyz | Web | 16. dubna 2007 v 23:24 | Reagovat

Zajímavý éro, na těch fotkách, s tím motejlem vzadu. Dík za rady, ale já se řídím především metodou pokus-omyl, moje zkušenosti jsou zatím takovéto:

- Mix motor výškovka je dobrej za bezvětří ve velké výšce, tam pak těžko odhaduju, jak moc to stoupá a někdy až když se to vzepne skoro nasvislo si všimnu, že něco neni ok. Ale má smysl pouze za bezvětří.

- Křidélka nahoru jsou fajn pro vytrácení výšky a i to zpomalí (vyzkoušeno), prostě na přistání se to hodí. Řiditelnost je konkrétně u tohoto Filipa pořád dostatečná.

- Potřebu dvojích výchylek zatím nepociťuju. Filip je dostatečně nemotorný a veliký éro, není to nic ostrýho. Mám zatím problém nezapomínat na důležitější věci. Třeba zapnout stopky při startu nebo vypnout mix křidélke-směrovka před výkrutem :-)

Jinak se tady většinou krafe vždy pod posledním článkem víceméně bez ohledu na to, o čem je. Prostě se to tak osvědčilo. Člověk stejně nestíhá koukat do dvaceti diskusí.

64 fanyz > Kamikaze fanyz > Kamikaze | Web | 20. dubna 2007 v 12:37 | Reagovat

To ero je moje ... ale klasicky motejl to neni, funguje jen jako vyskovka. Ero je rizene pouze a jen kridelkama a vyskovkou - dostacujici na to moje blbnuti ...

Pokus omyl - tato metoda je v poradku, tu pouzivam furt ....

- Ty dvoji vychylky bych si i tak stejne nastavil, obzvlaste pak v tech velkejch vyskach, tam na tu dalku nepoznas zda to netocis zbytecne moc ostre a tim padem neopadas zbytecne moc. U techto eer prece jen jde o to co nejdele a nejtiseji letat ...

Mne v tu nedeli mrzelo akorat, ze jsem si nevzal svoji klasickou zidlicku. Kdyz takhle letam s vetrunkem, tak si ji beru, sednu na ni a v klidku a pohodicce si leeetaaam, hledam bublinky a relaxuji ...

65 Jarda>Kamikaze Jarda>Kamikaze | E-mail | Web | 27. dubna 2007 v 14:50 | Reagovat

Omlouvám se, že zase možná píšu se zpožděním, ale mám pro Tebe zase jeden tip a to na ty bowdeny. http://www.mpjet.com/news/index.php?option=com_wrapper&Itemid=38 Mám je v Mistralovi (taky má ocasní plochy tvaru T) serva taky HS-81 a chodí to bez sebemenších protestů serv naprosto bez problémů.

66 Majkl Majkl | E-mail | 9. května 2007 v 20:40 | Reagovat

Zdravim vsechny. Mam takovy problem, koupil jsem si před 4mi dny filipa s ovladanou smerovkou a vyskovkou. Nevim jak mam docilit toho abych nemel vuli v ovladani. Kdyz dam packu doleva smerovka se otoci doleva, packu pustim a smerovka se srovna ale ne uplne, zustane mirne vlevo. Kdyz dam packu doprava smerovka se otoci doprava, packu pustim a smerovka se srovna ale ne uplne zustane mirne vpravo. To same u vyskovky. bovdeny jsem zalepil kam jsem se dostal, ale porad se na nekterych mistech hybou (pruzi). Muj vcerejsi prvni let dopadl spatne, ale nastesti to odnesl jenom silonovy sroubek co drzi kridlo. Predem diky za radu.

67 pidizvik>majkl pidizvik>majkl | Web | 9. května 2007 v 22:55 | Reagovat

co jsi tam dal za serva? jde o to, jestli nejsou slaby. pak zkontroluj, pokud je odpojis, tak musi jit tahla pomerne dost zlehka. urcite kdyz ti nekde bowdeny pruzi, tak to taky neni dobre. proto je prilep na co nejvic mistech.

za ulomeny plast.sroubek bude rad, ja dopadl trochu hur...

68 Kamikaze > Majkl Kamikaze > Majkl | 21. května 2007 v 12:34 | Reagovat

No, první pravidlo zní, nepoužít ty bowdeny, co jsou dodány ve stavebnici (jednoduché), ale koupit si ty dvojité, jdou lehčeji. Co se týká pružení, je třeba to především pořádně zalepit na koncích. Já to moc daleko do trupu nezalepoval a vůli nemám.

69 Fox Fox | E-mail | Web | 12. srpna 2007 v 23:59 | Reagovat

Ja nevim - stim pecenim motoru - bud udelat lepsi chlazeni a nebo tam vyzkouset jinou vrtuli. Ja nevim jak presne ta vrtule byla doporucena. Narazim tim na to ze stejne oznacene vrtule ruznych vyrbcu maji ruzne vlastnosti. Treba ja jsem chtel zkusit na Bonnie vrtuli s opalec vetsim stoupanim (puvodne APC elektro 10/7) jenoze APC nedela vrtuli 10/8 pro elektrolet tak jsem si blahove obednal graupnerackou. a zjistil se ze tahem odpovida tak APC 10/10 a letovy cas se o tretinu zkratil.

chce to proste laborovat a zkouset.

Pokud mas moznost zmerit si prud ktery motorem tece tak to rozhodne udelej. At vis jestli je to prehrivani pretizenim motoru prilis velkou vrtuli nebo proste spatnym chlazenim.

70 vasek vasek | 20. srpna 2007 v 20:45 | Reagovat

Ahoj lidi--i já mám problém.

Mám EG a když vypnu motor tak asi minutu pomali točí a pak se teprve zastaví,

Staženo je zcela k sobě--prostě si to asi minutu běží a pak se zastaví do nuly.

Můžete poradit??  Díky Vašek

71 Vladan - Vašek Vladan - Vašek | 23. srpna 2007 v 21:28 | Reagovat

Máš zapnutou na regulátoru brzdu?

Pokud ne, tak vrtule se ti nesklopí a protáčí se.

72 sniper sniper | E-mail | Web | 21. října 2008 v 13:43 | Reagovat

Zdaravím pořídil jsem si taky Sky Lady II.

Jesem nad míru spokojen koukněte na můj web.

skyladyii.blog.cz

73 kzsdpcqgr kzsdpcqgr | E-mail | Web | 15. května 2009 v 20:37 | Reagovat

72Elj3  <a href="http://lzsfdypunsoh.com/">lzsfdypunsoh</a>, [url=http://qixxhnffmyyk.com/]qixxhnffmyyk[/url], [link=http://yxyalogwgpxu.com/]yxyalogwgpxu[/link], http://owfytdqrxpuu.com/

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama