Slasti a strasti začínajícího pilota RC letadla Sky Lady aneb každý nějak začínal.

Křídlo upravené kombajnem a hrubou silou

15. září 2006 v 18:02 | Petr Záhorka - Ugo |  stavba a tuning
U nás ve Lhotě už si lidi zvykaj, že na obloze nevidí jen vlaštovky a spol., ale taky modro oranžový dravce Sky Lady.
Čendovi se vrátilo éro z reklamace a tak jsme šli lítat zase společně. Čenda má za sebou jen pár letů a proto jsem mu vypomáhal letadlo ve vzduchu zklidnit. Svojí SL jsem na chvilku spustil z očí. Po srovnání kámošova letadla se očima vrátím ke svému a ono nikde!!! Paráda! Jelikož jsme ho neviděli ani padat, okruh kde hledat byl děsivě velký. Čenda okamžitě přistál a šlo se hledat. Během dvou hodin, než se začalo stmívat jsme prolezli všechno možný a nic.

V místním JZD vyděsil ráno zaměstnance kámoš Medvěd, když po příchodu do práce oznámil, že ve Lhotě spadlo letadlo. Chvilku si vychutnával svůj černej vtípek a pozoroval zděšení, pak teprve dodal, že to byl model .
Druhý den ráno začalo moje hledání na novo. Dokonce jsem i po překonání ostnatého drátu, který mi natrhl ruku a zadek, vylezl s dalekohledem i na místní vysílač Vodafonu v domnění, že ho z výšky uvidím. Pohledem na okolí jsem si jen opět uvědomil v jakým krásným kraji bydlíme, ale letadlo žádný.
Další dva dny jsem otravoval místní obyvatele, jestli moje letadlo nenašli na zahradě, ale všechno se zdálo marný.
Pět dní po pádu letadla mi volal místní farmář, že ho našel při sečení kombajnem. Bohužel to bylo večer, takže model zahlédl až v liště kombajnu. Stroj mu usekl a sešrotoval zadek a nalomil velké křídlo. Elektronika byla naštěstí OK.
Dokoupil jsem tedy od Davida ,,Glideristy,, část jeho Ladyny a vše opravil. Letadlo zase lítá, dokonce se mi zdá že ještě lépe.
Nalomené křídlo mi dalo příležitost vyzkoušet to o čem jsem delší dobu přemýšlel. Rozhodl jsem se o jeho prodloužení o 30cm.
Protože jsem nikdy modelařinu nedělal vzal jsem do ruky nářadí co dům dal a koupil balzu 10mm.
Nejdříve přišel na řadu kuchyňský nůž na maso, který přeřízl křídlo na dvě části. Prostředek byl pomuchlanej a tak zbyly kraje, každý 55 cm.
Balzu jsem zařezal a slepil purexem, abych docílil stejné šířky jako originál křídla. Kvůli pozdějšímu broušení profilu jsem z jedné strany nalepil po krajích ještě pruhy ze zbytků balzy, kterou jsem použil na prodloužení směrovky.
Potom jsem vše vlepil mezi konce původního křídla.
Po zaschnutí lepidla jsem ,, prasácky,, vrtačkou a kotoučovým smirkem vybrousil profil, zhruba podle zbytku originálu křídla.
S vrtačkou do balzy to jde fakt rychle. Krátery jsem zmírnil jemným smirkem na špalíku.
Nakonec jsem horní i dolní část křídla vyztužil smrkovou lištou /20 x 5mm/ a vše jsem znova brutálně zbrousil vrtačkou.
Všechno zdá se dobře drží. Vyzkoušel jsem vyvážení a první šok SL se kloní silně do zadu. Zklamání trvá jen chvilku. Zapomněl jsem dát baterky!
Po zandání a posunutí baterek trochu dozadu bylo vyvážení OK.
Vyrážím nedočkavě Ladynu s křídlem o rozpětí 160cm vyzkoušet.Musím říct, že sem byl spíš pesimista. Zpracování křídla je docela prasácký a pak jsem pochyboval, jestli novou zátěž Ladyna unese.
Přicházím na louku a zjišťuju, že pěkně fouká. Normálně bych to vzdal, ale řekl jsem si, že udělám aspoň jeden pokus.
Vhodím ,,obra,, a k mému překvapení docela pěkně stoupá.
Pozoruju, že stabilita ve větru je o hodně lepší. Najednou se dá s Ladynou ve větru pěkně lítat. Plachtí hezky jen se mi zdálo, že rychleji klesá. Nevím jestli to bylo větrem, nebo větší zátěží.
Vylítal jsem obě baterky. Poprvé jsem si zalítal ve větru!
Teď jsem zvědavý, jak se letadlo bude chovat v bezvětří.
Takže nalomené křídlo na vyhození posloužilo k vytvoření křídla, které budu určitě používat hlavně ve větru.
Teda než přijde Ježíšek a jak doufám přinese Easy Glidera!!
 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 David David | 18. září 2006 v 9:25 | Reagovat

tak to je fakt maso... ale dobre vyuziti jinak nepouzitelneho kridla. Doufam ze se s tvym SL obrem brzo ukazes v Hrncirich :-)

2 Pavel Urban Pavel Urban | E-mail | Web | 18. září 2006 v 18:25 | Reagovat

Ahoj chtěl bych se zeptat jak jsi docílil toho,že balzové prkénko dostalo stejně prohloubený tvar jako má originální křídlo.To se dá udělat jenom brusným papírem nebo to chce nějaké napařování.Jinak se mi tato oprava líbí a rád bych jí take provedl.Jedno zlomené křídlo taky mám.Odpovědět mi můžeš sem nebo mi prosímtě napiš na email.Děkuji moc!Ať to lítá:-)

3 Ugo Ugo | 18. září 2006 v 19:35 | Reagovat

Čeu Pavle,

Nejdříve jsem slepenou balzu přilepil mezi originální rozříznuté části křídla. Potom jsem vrtačkou s jemným kruhovím brusným papírem vybrousil prohlubeň od oka podle postranních originálních částí křídla. Chce to brousit hrozně jemně.

4 Pavel Urban Pavel Urban | E-mail | Web | 19. září 2006 v 17:27 | Reagovat

Díky za radu!Dofám že se mi to taky povede.A už máž vyzkošeno jak skylady lítá s tímto křídlem v bezvětří?

5 Fox Fox | E-mail | Web | 19. září 2006 v 20:06 | Reagovat

Co takhle nejak šikovno vydlabat do bylsy ještě odlehčovací otvory a celé to potom potáhnou fólijí ? kdyby se do celeého křídla zadylybaly nyvíc jeden nebo dva nsníčky - nelíp uhlíkové tak by to bylo lehčí.

Ale tak nevim no - mohl by to taky skončit fiaskem.

6 ugo - Fox ugo - Fox | 21. září 2006 v 15:07 | Reagovat

Zdarek,

To je zajímavej nápad. Jen nevim, kde by se daly ta otvory udělat, abych nenarušil pevnost křídla. Víš v kterejch místech by to šlo ?

7 Pavel Urban Pavel Urban | E-mail | Web | 27. září 2006 v 22:22 | Reagovat

Ahoj tak už jsem taky křídlo přestavěl.Můžeš se podívat na mojí stránku a napsat k tomu co si o tom myslíš.tady je odkaz.

http://pavlosurbanos.blog.cz/0609/zvets

eni-kridla-na-160cm

Tak zatim.Ať to lítá:-)

8 Zdenek Zdenek | E-mail | 2. října 2006 v 17:09 | Reagovat

Prosím, čím se to křídlo dá lepit?  Mám menší zub v náběžné hraně od přistání do stromu.  Použil jsem Hercules a izolepu, ale moc to nedrží.

9 xmen to Zdenek xmen to Zdenek | E-mail | 2. října 2006 v 18:20 | Reagovat

Já bych ho slepil PUREXem

10 Pavel Urban to Zdenek Pavel Urban to Zdenek | E-mail | Web | 3. října 2006 v 11:59 | Reagovat

Já jsem křídlo slepil také purexem.Je to asi nejlepší lepidlo,co můžeš použít.

11 Ugo to Pavel U. Ugo to Pavel U. | 3. října 2006 v 21:29 | Reagovat

Koukal jsem na tve stranky. To křídlo vypadá pěkně. Určitě napiš jak to lítá

12 Ugo to Pavel U. Ugo to Pavel U. | 3. října 2006 v 21:30 | Reagovat

Jo a co ta Belanca ? Litaš s tim ? Jaký to je ?

13 Pavel Urban to Ugo Pavel Urban to Ugo | E-mail | Web | 4. října 2006 v 16:19 | Reagovat

Jak jsi přišel na to že mám belancu?to na stránce nikde nemám!s belancou jsem toho moc nenalítal.To letadlo není schopno letu.Já měl ještu tu starší verzi s motorem řady 280.A to je pěkně slybý motor na tu váhu.To skylady je o prtoti tomu stíhačka:-)

14 Pavel Urban to Ugo Pavel Urban to Ugo | E-mail | Web | 4. října 2006 v 16:20 | Reagovat

Jinak o víkendu se chystám křídlo vyzkoušet!Jestli teda počasí dovolí!

15 Pavel Urban to Ugo Pavel Urban to Ugo | E-mail | Web | 13. října 2006 v 19:21 | Reagovat

Známe se?

16 Ugo to Pavel Urban Ugo to Pavel Urban | 15. října 2006 v 13:29 | Reagovat

Myslim, že se neznáme. Jsem z jižních čech. Tak jednou za 14 dní jezdim pracovně do Prahy. Párkrát jsme byli lítat s Davidem a Kamikadzem v Hrnčířích. Odkud jsi ty ?

17 Ugo to Pavel Urban Ugo to Pavel Urban | 15. října 2006 v 13:30 | Reagovat

Jo a co to křídlo, už si s ním lítal ?

18 Pavel Urban to Ugo Pavel Urban to Ugo | E-mail | Web | 15. října 2006 v 18:07 | Reagovat

Já jsem z Liberce.Křídlo jsem jěště neskoušel!Snad to pujde někdy v týdnu!A odkud víš,že mám belancu?

19 Ugo to Pavel U. Ugo to Pavel U. | 16. října 2006 v 7:03 | Reagovat

Z tvých stránek

20 NemoSK NemoSK | E-mail | Web | 19. prosince 2006 v 21:17 | Reagovat

Nazdar.Mam par pripomienok ohladom toho tvojho kridla.Ja sice Sky lady nemam,mam Accipiter Badius2 ale to je viacmenej jedno.Bolo mi divne sa pozerat na badia s tym povodnym kridlom ktore uz malo 3x zlomene usi a preto malo aj o dost vacsie vzpatie.Som sa rozhodol k tomu co ty..Odobral stredovy kryt,vytiahol sklennu tycku odrezal stred (cca 5 cm,kvoli oslabeniu materialu((5 dier na istiace sruby ci uz krytu alebo pripevnenie kridla k trupu))AAALE>>to co som doplnil je dute.z 1mm balzy.dokonale to kopiruje tvar,aj spodok.vyzera to akoby to tam bolo odjakziva.Ak ma niekto zaujem napisem cely text s fotkami..A jak to lieta?Noo na stupavosti som to akosi nepostrehol,horsie to rozhodne nieje.cakal som ze to da zabrat motoru (20 cm na rozpati nieje sice nejak extra vela ale predsa).CO je ale markantne,je to,ze klze neporovnatelne lepsie a dlhsie.stabilnejsie.a vyzera ovela lepsie vo vzduchu.Tak ak ma niekto Badia tak nech reze a lepi,stoji to za to a navyse cena celej opravy je asi 7kc (doska 1mm balzy 10kc(ta najhorsia kvalita ktora vsak zodpoveda zvysku kridla takze staci) a ta sa nepouzije ani cela..kusok lepidla ani neratam.Sklennu tycku som pouzil povodnu,nevadi ze uz nesiaha na konce kridla.aj tak to drzi.Taaak sa majte a ked je tu nejaka slovac tak sa kuknite na rcreport.blog.sk treba to uz rozbehnut aj u nas..majte sa

21 Lenin Lenin | 3. července 2008 v 14:07 | Reagovat

Ža vás to baví furt s tou Skylady něco provádět. Kup si pořádné Éro a budeš mít pokoj!!!

22 Hifi Hifi | 22. července 2008 v 19:11 | Reagovat

Lenin učiť sa učiť sa to je radosť z nového a nie vedeckotechnická konferencia. A poriadané Ěro je vec pocitu, alebo pohľadu, či presne prevedeného výkrut je to proste subjektívna radosť. Radšej skúsenosť s trabantom ako časopis s BMW.

23 Radek Radek | E-mail | 8. října 2010 v 21:43 | Reagovat

Přečetl jsem si hodne z thoto WEBu a jen tak na okraj.... Beru že má někdo citový stav k věci, ale tahle přestavba je už opravdu krkolomná. Proto bych rád dal jako inspiraci pár svých zkušeností.Čím Větší křídlo, tím větší plocha a tudíž i stabilita - odpověď na filosofickou otázku závěrem článku. Když jsem zkoušel polystyrenové modely - stavím a lítám klasické balsové letadla. Tak mě Vždycky štvala "vachrlatost", lépe řečeno je to lehké a pružné - nízká váha horší rponikavost z důvodu odporu vzduchu + pružnost=kroucení při poryvu větru nebo ostřejším obratu. Další věc - křidélka. Větsinou se používají 2 serva 5-9g která se zalepí do křídla a propojka na páku je jen pár cm drátem - větší síla+přesnost. Lze je zapojit pomocí V-kabelu a nebo kanál 1+6...dle rádia.
Pokud bych Vám osobně mohl doporučit.. mrkněte se na plánek s klasickým konstrukčním křídlem (žebra+poth)a vyměňte to křídlo úplně. Baví vás stavět/upravovat tak si to můžete zkusit. zjistíte že to je úplně o něčem jiném a už nebudete chtít jinak. Dal í věci k létání jsou ty Vaše uši. Křidélka sice zvýší obratnost ale ty uši(vzepětí na konci křídel) Vám z toho letadla děla hrocha na suchu. Rovné křídlo, případně s lehoulinkým vzepětím sice musíte stále řídi protože tam nesedí v brázdě, ale jak začne pofukovat, reaguje spolehlivě na povely křidélek a dá se dál lítat. U ušáka dojdě ke snaze se srovnat proti větru a tím máte letadlo neovladatelné navíc většinou může jít do pádu z důvodu ztráty rychlosti. Cena konstrukčního křídla je zhruba u 1,5m 2-4x nosník cca 3x10mm, 3-4 desky B2, 1-2Desky B3 1x sekundak RCM-pelikan a potahova folie... takže odhadem 300-400,- Serva do křidélek používm HTX900 - 9g čína.. vychází do 100,- za kus. Doufám, že jsme Vás motivoval k dalšímu kroku v před.

24 Sarky Sarky | 5. května 2012 v 2:24 | Reagovat

Von to je vubec vybornej napad se s Sky lady zabejvat. Tolik promrhanyho casu, tolik nervu s tim desivym krapem, jste mohli leta lita s kvalitnejsim kusem. Nj kazdej trpi, jak je blbej...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama