Slasti a strasti začínajícího pilota RC letadla Sky Lady aneb každý nějak začínal.

EasyGlider aneb Good Bye SkyLadyno – díl. I

7. srpna 2006 v 20:48 | David Muroň alias David |  Pokračovací modely
Tento článek je první ze série (doufejme) článků o přechodu ze SkyLady (dále jen SL) na jiný vyšší model.

Dovolím si proto uvést důvody, proč tyto články budeme publikovat a hlavně, proč přecházím na jiný model.
Se SL jsem létal cca jen dva měsíce. Možná se to zdá jako troufalost, kupovat nové letadlo, když jsem ještě "zelenáč", ale důvody byly následující:
  • Za prvé, neustálé omezování se čekáním na bezvětří resp. aspoň minimální vítr.
  • Za druhé, SL je sice větroň a plachtí, ale víceméně směrem dolů, nikdy ne pořádně nahoru. Lety 20 minut a více se dají dosáhnout, ale bez motoru to na dlouhé plachtění v termice opravdu není.
  • Za třetí, SL není na žádné velké divočení. Nechci akrobata, ale SL je opravdu prioritně na klidné poletování s maximálně loopingem.
Určitě ale nechci SL kritizovat! SL jsem koupil jako model, který je už při koupi na 99% připraven k letu a který podle ohlasů vydrží nějaké ty začátečnické pády a náhradní díly patří k těm nejlevnějším. SL mě měla naučit základům pilotáže a nemělo to moc bolet (jak mě finančně, tak SL fyzicky :- )) Přesně tohle u mne SL splnila a děkuji jí za to. Právě proto si myslím, že takových začátečníků, co jako já chtějí něco létavějšího, ale pořád začátečnicky odolnějšího, je zde více.
Co jsem chtěl tedy dál? Jednoznačně znovu elektro-větroň. Ale něco, co bude plachtit výrazně lépe a déle, umět efektivně využívat termiku, bude přívětivější na náročnější manévry, vydrží nějaký ten pád (jsem přece jenom zelenáč a víkendy si představuji jinak než lepením žeber z balzy zpět do křídla) a hlavní parametr byl "ať to lítá i když pořádně fouká". Nehledal jsem dlouho, dobrých větroňů je sice hodně, ale málo je jich dostatečně odolných. Většina vyšších větroňů má konstrukční křídla, to jsem nechtěl. Velmi dobrý větroň za slušné peníze z EPP(Elapor) je podle všech ohlasů EasyGlider(dále jen EG). Píšou, že létá fantasticky v porovnáním jak obyčejně vypadá (EPP je opravdu "nehezký"), létá pomalu, až majestátně, ale je schopen to i pěkně "rozjet", vydrží prý i drsnější pády a popere se i s větrem Petrem… OK, rozhodnutí je jasné, jdu pro něj.
První překvapení je krabice, ač má EG o cca půlmetr větší rozpětí, díky děleným křídlům se nacpe do krabice o cca 25 cm kratší, první pozitivum :-) Po otevření a vyprázdnění krabice ovšem nastal šok, "koupil jsem mamuta!". Dojem obrovského letadla je dokonalý, nejen 180 cm rozpětí, ale i samotný překvapivě macatý trup působí impozantně. Dalším šokem bylo zjištění, že "jednoduchá rychlá stavba večer po zprávách" ve skutečnosti znamená bratru cca 50(!) součástí čekajících na sesazení a slepení. OK, je nutné počkat na víkend.
Sobota ráno: velký stůl, klid na stavbu a nadšení. Jsem připraven. Návod je napsaný fantasticky a úplně "blbuvzdorně". Další pozitivum je perfektní připravenost všech částí ke stavbě. Vše nádherně sedne do sebe, výřezy na výrobcem doporučované elektrovybavení jsou natolik přesné i v tomto "polystyreňáku", že mám pocit, že serva nebudu snad muset ani vlepovat. Vše se lepí klasickým středně hustým sekunďákem, použití aktivátoru je nezbytné! Pevnost spoje je neuvěřitelná, výrazně doporučuji "dvakrát měř, jednou řež". Jednu malinkou součástku jsem vlepil špatně a její vydolování z EPP nebyla opravdu sranda. Postupem stavby člověk pochopí co znamená ta pověstná německá preciznost. Ačkoliv jsem "krtkoruký nemodelář", stavba postupovala nad očekávání lehce, nic není potřeba upravovat, přibrušovat apod. řekl bych, takové polystyrénové lego. I přesto zabere cca 4 hodiny, včetně osazení elektronikou. Následuje velice pečlivé vyladění všech táhel, všechna serva musí být pěkně v neutrálu, opravdu nepodceňovat! Výrazně doporučuji všechna serva (pokud jsou to ta doporučená) nejprve nevlepovat, vše se dá seřídit i s jen zasazenými servy. Vlepil jsem je opravdu teprve až bylo vše připraveno k letu. Nalepení přiložených vkusných samolepek zabere 20 minut. Myslím, že klidná stavba znamená i pro nezkušeného modeláře maximálně 4-6h. Takže hotovo. "Easyna" je víceméně připravena.
Hned po stavbě jsem bohužel nemohl letět kvůli problémům s vysílačkou ze SL, takže za dva dny kupuji špičkový vysílač Optic6, jehož naprogramování k prvnímu letu zabralo více času než jsem čekal, ovšem výsledek stál za to (viz příští díl).
Ještě pár slov k tomu co asi každého ze zdejšího webu zcela jistě zajímá:
"Co jsem použil z vykuchané SL?" No, popravdě řečeno, z originální SL kromě akumulátorů nic. Zdůrazňuji z "originálního" elektro vybavení! Jak jsem psal dříve v diskuzi, už ve SL jsem vyměnil originální regulátor a jedno servo, navíc s vysílačem Optic6 je dodáván i přijímač Elektron6, takže jsem dokoupil jen dvě serva HS55 na křidélka a jedno HS81 na směrovku, na výškovku jsem použil nadbytečné HS55 (utáhne ji v pohodě). Originální serva ze SL bych možná dočasně doporučil použít jen na křidélka, ale při použití Optic6, která je schopna digitálně trimovat v desetinkách milimetru je myslím použití značkového dospělého a hlavně přesného serva vhodnější. A jak jsem psal výše, výrobcem doporučená serva padnou do připravených otvorů přesně, není potřeba nic řezat, dolepit. Pokud tedy máte SL osazenou již jinými servy (HS55), novým regulátorem (např. JES020), jiným přijímačem, tak nic nebrání tomu toto vše vykuchat a použít v EG. To byl můj případ. EG ve verzi Electric je již dodávána s motorem třídy 400 a převodovkou 3:1. Mám ale už připravený tunnig na motor 480 a parádní velkou vrtuli Graupner 10x8 :-)
Jediný výrazný problém jsem měl s originálními akumulátory ze SL ve tvaru pyramidky, výrobce totiž evidentně připravil výřezy v kabině na ploché Li-Pol nebo Nihm 7cl v řadě za sebou, ne na pyramidku(kostku). Musel jsem tedy na místo velké prohlubně pro přijímač dát aku a samotný přijímač zasunout ještě za něj, dost hluboko do těla, až pod křídlo, kde je zmíněná "šachtička" na ploché aku. V kabině je tak opravdu dost těsno a přijímač je bez vytažení akupacku nedostupný.
V průběhu stavby se mi ztratil malinkatý červík sloužící k přichycení ocelové strunky táhla směrovky, překvapivě lehce jsem ho nahradil šroubkem. Viz foto níže, kde je vidět rozdílné uchycení na směrovce a výškovce.
V příštím díle vás seznámím s přípravou EG před prvním letem a samozřejmě s prvním letovými poznatky. Již teď můžu předeslat, že je to masíčko :-)
Základní parametry EasyGlider:
Rozpětí 1800mm
Délka 1115mm
Hmotnost (včetně aku) 900g
Plocha křídla 41,6 dm2
Motor 400 (předovka 3:1)
Uchycení táhla směrovky (náhrada červíka šroubkem)
Uchycení táhla výškovky
Kabina - Akumulátor je umístněn na místě původně určeném přijímači. Přijímač dále v trupu.
Servo a táhlo křidélka (výřezy přesně dělané na HS-55)
Letu zdar!
P.S. týden po stavbě mé EG vychází RC revue 08/2006, kde je popis a test bezmotorové verze EasyGlider.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

Zobrazit vše (119)
Zobrazit starší komentáře

101 diver to vasek diver to vasek | 12. srpna 2007 v 20:34 | Reagovat

ja to tvoje prení musim nejprve skompletovat--ale jedo ji z vim--je to pekne velka potvora-

fakt je že ten zaklad funguje ale takhle velkej eroplan to si snad nezasloužím

to snad budu muset na Kladno--v Horo to nejde je tam strniiště

102 vasek to diver vasek to diver | 12. srpna 2007 v 20:34 | Reagovat

a ten regulator je 20 to jsem si ted vzpomel

103 Mard ZAVINAC seznam.cz Mard ZAVINAC seznam.cz | 14. srpna 2007 v 11:11 | Reagovat

To Vasek: moc mne těšilo číst vaše příspěvky. Teď stavím jedno UAV a tak hledám informace a tak jsem narazil na tuto diskuzi. S pozdravem Mard.

104 vasek to david vasek to david | 15. srpna 2007 v 19:51 | Reagovat

zdravim--davide,prosba

jak naprogramuji na Optic 6 aby šly křidélka a výškovka spolu to znamená--přistávám a tak křidélka dolů obě dve a výškovka nahoru.

díky za pomoc --do jakého modu se mam přepnout?

105 Diver to Vasek Diver to Vasek | Web | 16. srpna 2007 v 23:17 | Reagovat

to neni zrovna dobrá přistávací kombinace - křidélka dolu sice zpomalí, ale zvýší vztlak, navíc jsou při přistání zranitelnější - vemeš o trávu a ustřelíš kolečka v servech - přistávací konfigurace je naopak - kridelka nahoru, aktivaci si vyber jakym přepínačem chceš, ale upozorňuju, že účinnost nic moc, já to měl podle davidovo návodu ještě na levém boku ovládané proporcionálně - Davidovo návod je hodně srozumitelně v příspěvku "Filip 600 - pokročilé nastavení" - takže si nebudu honit triko a odkážu tě na něj, já to opsal :-), měl jsem to na EG na třípolohovém přepínači u optika - střed - neutrál, dolu - přistávací konfigurace s křidélkama nahoru navíc výchylka podle levého otočného ovladače, spínač nahoru - obě křidélka 15% dolu na zpomalení v termice- EG potřebuje trochu tempo a tohle mi fakt pomáhalo - zpomalil a zklidnil se, fakt je - že jsem mockrát zapomněl a s termikou jsem přistával i stoupal a nikdy to nebyl důvod havárie, vliv těchto nastavení bych nepřeceňoval

106 vasek to diver vasek to diver | 17. srpna 2007 v 21:55 | Reagovat

díky za info--dneska jsem to monstrum prvně vzal ven.

No nic moc tedy já osobně--podcenil jsem těžiště musím to víc dát na předek.

Jinak dojmy dobré--je to velký éro a dobře se vodí--hlavně je dobře vidět.

Co se týče toho nastavení-odzkouším

až trochu si srovnám myšlenky tak popíšu jak to letí.

Jinal děkuji za péčí--je to nesmírně mílé

díly vašek

107 vasek to diver vasek to diver | 17. srpna 2007 v 21:56 | Reagovat

a jdu se podívat na Filip 600--díky za návod

108 Diver to vase Diver to vase | Web | 19. srpna 2007 v 21:42 | Reagovat

tak ať ti to lítá, těžiště je důležitý, nejlíp si ho ozkoušíš, když ho vytáhneš nahoru a pustíš ho strmě dolu, měl by velmi pomalu vybírat, pokud vybírá moc rychle, je těžkej na předek a naopak, vypadá to divně ale je to tak...

109 vasek to diver vasek to diver | 20. srpna 2007 v 20:38 | Reagovat

tak přesně to je i můj názor--to těžiště musím vychytat--ten tvůj nápad s vybíráním zkusím. Jiak první dojmy byli rozpačité ale je rto dané že to ero neznám.

A také je pravda že jinak středí v termice. Takže ted se domluvím se známým a

vyrazím zase lítat ale tady v těch Horoměřicích u Prahy se do toho asi plete i letoště takže najdu jiný plácek.

Byl to stejně polet jako víno--jednak je to pěkně vidět a pak se to i dobře vodí-

ted jsem si připravil nádherný přístroj na vyvažování. Vzal  jsem dva korkové špunty

a narval jsem je po zbroušení do láhví od piva. No a zašrouboval jsem tam dva šrouby a je hotový přástroj na vyvažování.

Ale to učiním až zítra.

Takže ted se bude trénovat protože stále

mě nejde jak jsem byl zvyklej se vystředit v termice--jinak kluz to má slušný

a přistávat s tám jder parádně.

Je to hold jinej eroplán.

A chce prostor--tedy zatím než se naučím mu vyjít vstříc--pak bude stačit i menšíá plácek než jsem byl.

zdraví Vašek

110 vasek vasek | E-mail | 22. srpna 2007 v 20:56 | Reagovat

tak jednak jsem si pořídil e-mail

a moje adresa je ctenar100@seznam.cz a to proto že mám leckdy řadu dotazů a tak odpověd je žádoucí na meil.

A také jsem dnes za absolutníhoo klidsu vzal Toro k Horoměřicím a níramě jsem si poletoval.

Je ale skutečností že je tam občas rušení a nebude to to Ruzyně ale informátor o stavu vody.

Takže na EG si najdu něco bezpečnějšího.

Jinak takové vylepšení na EG--budu šroubovat kabinu--ty zámečky jsou trochu na nic.

Jinak sTorem se učím nízské polety a jiné

potvorárny a je to prostě relax.

takže zatím a snad příště více o EG

Vašek

111 vasek vasek | E-mail | 7. září 2007 v 23:06 | Reagovat

jste tady vůbec někdo ????

112 David to vasek David to vasek | 13. září 2007 v 10:36 | Reagovat

diskutuje se vzdy pod poslednm clankem na halvni strane.. takze tady nikdo neni..

ja ted zalitavam F3K..takze EG odpociva v krabici

113 vasek vasek | E-mail | 22. září 2007 v 22:10 | Reagovat

no nevim-ja jsem take delším dobu vypnul ale ted to doladím.

Přátelé mám EG a již jsme tak trochu kamoši-to ero chodí jak z praku akorat asi doladím střídakem časem a pal to bude větron 1a de luxe. Dnes jsem byl létat s vnukem a ten si půjčil Toro a tal mu to docela šlo tedy občas--nerozsekal to zcela. EG měl závadu že prokluzovala vrtule na hřídeli-to jsem ted večer opravil a pokud ten záměr vyjde tak jsem zítra v 10. 00 již zase v lufte.

Díky všem kteří jste o EG psali-pomohli jste mě s volbou a ta byla správná.

Ted uvažuji o Mustangovi ale se zatahovacím podvozkem takže kdo o tom něco víte rád se poučím--Letos asi již sezona končí-takže zbývá pouze teorie

zdraví Vašek

114 vasek vasek | E-mail | 26. září 2007 v 21:55 | Reagovat

ještě jednou díky. s EG chodím létat a musím konstovat že díky čínanům jsem se naučil. Prostě někde se začát musí a myslím že vzhledem k tomu že dnes již není doba kdy se začíná kategorií A1 a nebo házedlama je čínan dobrá volba a postupně se dá vypracovat. na EG bych viděl silnější

motor a střídak. Jinak ten eroplán se dobře vodí a pokud je termika atak je to ideální rekreační polétání. Mám sice pár fotek a rád bych je sem umístil ale nevím jak. Takže zatím--jo a vnuk už začíná létat

již s tím nemlátí o zem na potkání.

zdraví Vašek

115 vasek vasek | E-mail | 13. dubna 2008 v 14:34 | Reagovat

ahoj já nevím zda tato diskuze dále funguje ale kdyby tak s EG se chodí stále létat a docela to jde . Dnešs je 13,4,2008 a málem jsem o svého miláčka přišel.

naštěstí vnuk ho našel. Ale stejně--pokukuji po větším a chce to vážení střídak jinak je to slabéí--myslím ž eto není v baterkách ale v motoru že je pomalý až línější--ostatně němci jiř dělajíEG Pro

ahoj a zdraví Vašek

116 Tom Tom | 21. června 2008 v 10:08 | Reagovat

Extrudovaný polypropylen - EPP na 100%

117 Martin Martin | E-mail | 5. října 2008 v 19:15 | Reagovat

Nevite jestli by tam do EG, ale do PRO verze padl motor 480 s prevodovkou, tzn jestli by se tam vesel, kdyz to neni delany na ss motory?

118 sniper sniper | E-mail | Web | 21. října 2008 v 13:40 | Reagovat

Zdaravím pořídil jsem si taky Sky Lady II.

Jesem nad míru spokojen koukněte na můj web.

skyladyii.blog.cz

119 robin robin | 2. listopadu 2016 v 11:58 | Reagovat

Potřebujete pořídit letové přístroje? Vše najdete na tomto webu:

https://airteam.eu/cs/shop/avionika-a-pristroje/letove-pristroje-1

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama