Slasti a strasti začínajícího pilota RC letadla Sky Lady aneb každý nějak začínal.

Změna vrtule(originální jogurtová za graupnera…)

27. června 2006 v 23:34 | Petr Gofroj aka gOFFy |  stavba a tuning
Přemýšlel jsem, jak začít s prvopočátečním vylepšováním mé Skylady…
Již o sobě můžu říct, že ovládám letadlo já a né, že ono ovládá mě, jak tomu bylo na začátku :D
Tudíž se už nemusím bát, že když do SL vrazím nějaké peníze, zítra na louce je zase rychle ztratím....

Dočetl jsem se tedy na foru (myslím že to bylo zrovna tady), že po změně vrtule za nějakou stejně
velkou, akorát s větším stoupaním, přidáme výkon (rychlost) a nic víc tím neubereme (snad jen otáčky motoru).
Šel jsem si tedy koupit do hradeckých modelářských potřeb vrtuli, respektive listy a střed zvlášt…
Nakonec jsem si vybral garupnera 6x3…. Viz foto…a střed vrtule viz foto…..
přesně se to jmenuje takto:
Středy vrtule byly 2:
Klasickej střed..
No a ten druhej s průduchy na chlazení motoru….
Jelikož ta vrtule má větší stoupaní než klasická, má motor menší otáčky, což znamená, že se více zahřívá….proto ten strěd vrtule s chladěním….
Pro porovnání:
Najděte 5 rozdílů :D
i vzhledově a materialem graupner převyšuje original (jogurtovou) vrtuli…
Konstrukce je velice jednoducha:
Nastrčí se listy do středu(ja je musel trochu připilovat) a prostrčí se osička, která se na jedné
straně zajistí segerovkou….
Bílý kryt(sání) se dá pamocí šroubováčku vycvaknout a dostaneme se k uchycení na motor…
Takhle vypadá to sání…
A tady je uhycení na motorek:
Lehce se to nasune a pak matičkou, která je na minulé fotce, přitáhne….
To je celá věda….
Pak to vypadá asi takhle:
Při prvním letu jsem zjistil, že se motorek docela znatelně zahřívá
A proto doporučuji na to ještě zhotovit větrání….
Pokusím se vytvořit další návod, jak na větraní….
Nakonec chci jenom napsat, že se výkon opravdu zvýšil (řekl bych tak o 15-20%)
A taky se mi zvedla teplota motoru…ale doba provozu zůstává stejná (asi těch 8-10 minut motorového letu…)
Pokud se vám bude zahřívat motorek tak, že na něm po přistání neudržíte prst, udělejte si přídavné chlazení….
Sníží se teplota motoru a výkon nepatrně stoupne a hlavně neriskujete, že někde 150 metrů vysoko shoříte :-)
Mnoho hladkých přistání….
gOFFy
Omluvte chyby v mluvnické a v gramatické stránce, nejsem genius :-D
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 David David | 28. června 2006 v 9:10 | Reagovat

uchyceni na osicku pomoci toho jednoho poradneho sroubu mi prijde super. Mel se originalnih Graupnera vcetne unasece vrtule kde je to reseno malilinkatymi cerviky a to se mi stalo osudne, nejdo to proste kloudne utahnout na osicku... a vrtule frnk a byla pryc za letu :-(

neni tento unasec moc tezkej? je to cele z hliniku?

2 Kamikaze Kamikaze | 28. června 2006 v 12:28 | Reagovat

K té vrtuli pár osobních postřehů. Graupner vrtule se dá koupit buď komplet i se středem nebo jen samotné listy. Problém je v tom, že střed na Graupnerovi je určený pro motory Speed a na osičce motoru ze SkyLady (i na originál Permax480 od Multiplexu) maličko kloktá, i při pečlivém osazení se vám bude špička kuželu tetelit do stran asi o milimetr. I když to tak používám a chleba to nežere, vhodnější řešení patrně je, koupit pouze listy a upevnit je na původní střed z jogurtové vrtule, který sedí na ose motoru těsně a tudíž se vrtule potom tolik netetelí. Dále je důležité vrtuli nasunout na osičku co nejvíc to jde. U původního provedení tam vadí hlavy šroubků, kterými je připevněn motor. Ty je třeba vyměnit za šroubky se zapuštěnou hlavou (uříznout na správnou délku, jinak si zničíte motor!), získáte tím tak 2mm o které půjde nasunout vrtule blíž k trupu a tím se zvýší souosost vrtule s osou motoru. Usazení vrtule je třeba věnovat pozornost. Vím, ono to svádí, když po třetí čenichovce vám vrtule zase drhne o trup, tak to prostě odpáčíte šroubovákem a bez velkého štelování hurá nahoru. Jenže pak hrozí, že špatně upevněná vrtule za letu upadne a v trávě jí už nenajdete.

Zmiňovaný problém s chlazením motoru neznám, můj motor se nezahřívá skoro vůbec, takže jsem nepotřeboval řešit ani dodatečné větrací otvory v trupu ani nějaký střed s nasávacími otvory.

3 newor newor | 28. června 2006 v 12:50 | Reagovat

Graupner robi vrtulu 6x3 s osadenim aj na osku 2,3mm, aj na 3mm. Ja mam tu na 2,3mm, a sedi mi presne.

4 Kamikaze Kamikaze | 28. června 2006 v 13:24 | Reagovat

Aha, u nás v krámě měli než tu jednu,  byla určená pro motory Speed400. To mám určitě tu větší, protože kloktá.

5 newor newor | 28. června 2006 v 14:12 | Reagovat

Graupner Speed 400 ma vecsiu hriadel, ako "normalny" motor 400. Aj jeho 480 je ovela vecsia a urcite by sa nezmestila miesto 480, co je v SL.

6 gOFFy=>david gOFFy=>david | E-mail | 28. června 2006 v 18:33 | Reagovat

unašec je cely z hliníku a ani sem to nemusel převažovat po výměne vrtule

a na ty osičce drží perfektne

7 socan socan | E-mail | 29. června 2006 v 15:06 | Reagovat

Vrtule vypada dobře - to zkusim, ale měl bych na Vas prosbu - nemohl by jste se nekdo podivat jake jsou originalni hodnoty tech dvou kondenzatoru zezadu na motoru ??? nejak se mi odporoucely a ani sem je nenasel... Dekuju

8 gOFFy=>socan gOFFy=>socan | E-mail | 29. června 2006 v 16:31 | Reagovat

rad bych ale zrovna nemam u sebe SL, je na chate, takže tak za 4dny...zkus nekoho jinyho

9 Fox Fox | E-mail | 30. června 2006 v 6:42 | Reagovat

Proč se té vrtuli co má skylady říká jogurtovka?

10 socan socan | E-mail | 30. června 2006 v 9:07 | Reagovat

da se s ni jist jogurt :-)

11 David to Fox David to Fox | 30. června 2006 v 9:20 | Reagovat

jogurtovka se rika vsem vrtulim toho typu dodavanych jako zakladni vrtule v setech. Zkus si vzit kelimek od jogurtu, vystrihnout si z nej list vrtule a zjistis ze to ma prakticky ty stejne vlastnosti jako ta na SL.. proste jako delana z kelimku od jogurtu...holt karbon to neni :-)

12 Radek Radek | E-mail | Web | 2. července 2006 v 18:00 | Reagovat

To já jsem si sání udál hned protoze se mi motor zahríval docela hodne tady se na to můzete mrknout http://nahraj.cz/files/p10100378.jpg     Preji pekné létání

13 Kamikaze - Graupner Kamikaze - Graupner | E-mail | 8. července 2006 v 1:41 | Reagovat

Tak jsem dnes znovu koupil vrtuli Graupner 6x3 a pečlivě se ubezpečil, že je určená na průměr 2,3. No, je to ta samá jako minule. Jde nasunout pěsně, nekloktá. Takže závěr, ani u Graupnera není přesnost výroby 100% Ta předešlá se neliší o tolik, aby byla na hřídelku 3mm. A špička kuželu je také trošku excentricky. Když člověk zatočí vrtulí rukou, je vidět, že to trošičku hází, i když jen maličko. Asi je to prostě normální.

14 Jirka => Kamikaze Jirka => Kamikaze | 26. července 2006 v 21:12 | Reagovat

No, to bych neřek, graupner to dělá na laserových strojích, takže přesnost 100%.

Jestli jsi měl "čenichovku" tak máš na 100% ohlou osičku na motoru.

15 vasek vasek | 11. září 2006 v 18:16 | Reagovat

zacoval jsem se dle návodu zde uvedeného--investoval jsem do kovového středu a do listů-Graupner.

Tyisty mě zklamali -přistání jak do peřinky a jaké mé překvapení-jeden list byl v tahu.

Protože ale předtím jsem byl tou vrtulí doslova nadšen tak jsem hned dnes t.j. 11,9 zakoupil nové listy.

Investice 130 korun ale šel jsem do toho. Jenom připomenu-létám Skylarka to

je hbitý eroplán ale s tou vrtulí je to změna k lepčímu a to silně.

Stejně ale zvažuji áro s tlačnou vrtulí-a byl by klid  zdraví Vašek-letec z Vypichu na Praze 6

16 michal michal | 18. června 2007 v 19:10 | Reagovat

fakt dobry

17 Martin Martin | 18. června 2007 v 21:43 | Reagovat

Chcel by som sa spýtať ako sa volá ten stred s chladením.

Ďakujem

18 lhoťas lhoťas | 14. srpna 2007 v 11:13 | Reagovat

ze tam raci nenechate ten jogurt:D

19 Hoňár Hoňár | E-mail | 15. srpna 2007 v 10:23 | Reagovat

Včera jsem byl v Pecka modeláři v Praze pro nějaké to vylešení a také proto že mi odešlo servo od výškovky, nakoupil jsem tedy hned 2 S75 od E-Flite na obě funkce. Koupil jsem také novou výškovku (stará už byla od samého utahování hodně vyžvýkaná), a chtěl jsem taky nějakou vrtuli od Graupnera. Bohužel mi řekli, že by to motor asi neutáhl, tak jsem si vzal jen vrtuli od jiného setu Sky Hawk. Když jsme přijeli domů, hned po obědě jsem šel za kamarádem a obě serva jsme namontovali. Když bylo vše hotovo, počkali jsme si na večer až přejde vítr. Když jsme se konečně dočkali, naházeli jsme letadla do auta a hurá na letiště. Nejprve létal kamarád se svým letadlem a potom přišla řada na mě. Nahodil jsem tedy motor a letadlo hodil. Začalo celkem rychle stoupat a tak jsem potlačil trim u výškovky aby mi letadlo nepřepadlo po zádech. Když jsem trochu nastoupal vypnul jsem motor a začal plachtit sem a tam. Serva fungovala bez problémů a tak jsem zkusil loping. Jakmile jsem nabral rychlost a zapnul plný plyn abych loping dotáhl, ozvalo se zapraskání  letadlo začalo zlobit, tak jsem šel přistát. Když už jsem byl cca 0,5 metru nad zemí Ladyna poskočila od rušení a bzuknul motor, to jsem prežil ale jakmile se to stalo těsně u země, zabodla se vrtulí do země. Když jsme k ní doběhli, zjistili jsme že je vrtule přiražená ke trupu a moc se s ní nedá hýbat a že servo od výškovky nefunguje vůbec. Jak jsme zjistili, byl rozpojený kabel od prodlužováku se servem. Zapraskání v lopingu bylo pravděpodobně od výškovky, jak už byla moc utažená (tu novou jsem tam nedal nechtěl jsem jí ničit když to byl jen test) asi někde praskla. (No hlavně doufám že přežilo servo.) Naložili jsme letadla do auta a jeli jsme domů. Dneska se dáme do předělávání serv a upevnění spojů s prodlužovákem.

20 Hoňár Hoňár | E-mail | 15. srpna 2007 v 10:31 | Reagovat

Pardon, spletl jsem si stránku tohle by mělo asi patřit spíše ke změně serv :)

21 Miro Miro | E-mail | 3. září 2007 v 14:46 | Reagovat

Ja som dal na Sky Lady rovno graupner 7/4 motor mi roztápa umelú hmotu vedľa motora. Výkon citelne vzrástol. Štarty sou super. Doporučuji!

22 Polko Polko | E-mail | 20. července 2008 v 11:52 | Reagovat

Hladám účinnú vrtulu pre tento motor a model ... a zo stránky: http://www.peckamodel.cz/cz/produkt/783_mig-480-race-72v.aspx

som našiel toto doporučenie...

MIG 480 RACE 7,2V

vrtule pro větroně: 6,5x4

vrtule pro akrobatické: 6,5x4

23 besaa besaa | E-mail | Web | 15. července 2014 v 17:40 | Reagovat

Great write-up, I am regular visitor of one's blog, maintain up the excellent operate, and It's going to be a regular visitor for a long time

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama