Slasti a strasti začínajícího pilota RC letadla Sky Lady aneb každý nějak začínal.

Půlené křídlo

22. ledna 2006 v 3:34 | David Jágr (DJ) |  stavba a tuning
Pořád mi vadilo, že se do kufru auta nevejde kočárek a model najednou, tak jsem musel bádat nadnáhradním řešením. Nakonec jsem předem uvážil zhoršení letových vlastností resp. výkonnosti letadla díky zvýšené hmotnosti a odhodlal se k rozpůlení křídla na rozebiratelný spoj. Měl jsem již zkušenost se slepováním zlomeného křídla (dodaného ve stavebnici a zlomeného při prvních letech) a vkládáním nosníku (původní se mi sklopilo při ostrém vybrání).

Postup byl následující, nové křídlo jsem zbavil továrních výztuh a hrdinsky rozpůlil řezákem. Sice z pevnostního a hmotnostního hlediska není moc vhodné používat nosník o kruhovém průřezu, ale já volil cestu nejmenšího odporu (práce při stavbě a co největší jednoduchost kvůli destrukci systému nebo opravám).
Nechtěl jsem si lámat hlavu s uchycením. Nejsem letecký modelář a je mi známo pouze spojení křídla u dospělých větroňů pro lidi. O tyčce a trubičce jsem kdysi slyšel. Použil jsem dubovou tyčku o průměru 6 mm a jako spojku starou fixu.
Kupodivu trubička byla asi kónická, nebo tyčka neměla konstantní průřez, ale z jedené strany se do trubičky zkusmo podařilo nosníček napasovat tak pevně, že jsem se rozhodl spoj již nerozebírat a ponechat bez lepení (fixováno to bude stejně později v křídle). Z druhé strany jsem zasunul druhou "polovinu" nosníčku tak, aby šla bez většího úsilí vytáhnout a naopak sám se nerozpadal. Délku nosníčku jsem neměřil předem, protože jsem nevěděl, jak hluboko do spojky se podaří jednotlivé poloviny zasunout - definitivní délku jsem upravil těsně před vlepením do křídla.
V křídle jsem vespod vydlabal místo pro nosníček.
Vzhledem k jeho průřezu je to téměř k hornímu potahu. Nyní jsem nosníček upravil na definitivní velikost následovně:
- v jedné polovině křídla je uložena spojka celá a kratší část nosníčku

- z druhé vyčnívá tyčka, která do spojky zajíždí.
Samozřejmě jsem dubovou špejlí vyztužil náběžnou i odtokovou hranu v místě uchycení křídla. Nosník (jeho poloviny) jsou zalepeny Purexem přelepeny samolepící tapetou. Místo styku obou polovin křídla jsem ošetřil samolepící páskou, tak aby při obratech a případných posuvech polovin křídla nedocházelo k obrušování spoje (řezu).

Prozatím jsem se rozhodl neřešit fixaci spojení křídla v druhém bodě, spojka zabraňuje protáčení a posuvu, ale uvědomuji si, že to je dočasné, než se rozebíráním spoj obrousí. V budoucnu mám v plánu pokusit se doplnit obroušenou hmotu na zasouvanou část nosníku, dále pak při montáži křídla na trup přelepit spoj páskou (ostatně to tak dělají borci u kluzáků u kdejaké spáry :o)) ), anebo pokusit se o nějakou důstojnou konstrukci. Při domácích statických i dynamických testech se křídlo chová velmi nadějně, tak se těším na letové testy. Bohužel se nedostává času za vhodných světelných podmínek.

Model je nyní neuvěřitelně skladný a pouštím se do stavby obalu o délce trupu!
Zároveň díky všem za postřehy, mám prodlouženou směrovku, obalený přijímač, přeletované vytržené kontakty na regulátoru, vždyť to znáte...
DJ
P.S.
Nezkoušel někdo měřit rychlosti modelu? Jen tak z hecu, já se na příštím létání chystám "povozit" GPS přijímač
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Bettyna Bettyna | E-mail | 22. ledna 2006 v 12:45 | Reagovat

Koukám na to, zajímavej nápad. Stojí za to zjistit, jak se to bude chovat při opakovaných nárazech po nešetrném přistání. A to se nedá nikdy vyloučit.Lejdyna je s baterkama při nárazu na křídlo dost namáhaná, většinou i gumičky odletí kamsi.Možná - nějak vymyslet hliníkovou pásku a šroubky to zajistit. Ale je dobře, že se někdo odvážil tak razantního zásahu.Určitě se to ještě pokusíme " vypilovat".Dík za nápad Bettyna

2 newor newor | 23. ledna 2006 v 9:01 | Reagovat

Je to celkom dobre, no urcite doporucujem prelepit paskou/tapetou vybranie v kridle  po povodnych vystuhach, aby sa zachoval profil na kridle. Tie diery letovym vlastnostiam asi nepridaju :-)

3 Bettyna Bettyna | E-mail | 24. ledna 2006 v 7:58 | Reagovat

Zkusil jsem opravit díry v poškozeném křídle. Použil jsem Polistirenovej tmel na opravu autokaroserií.Je to bílá hmota, po přidání nepatrného množství červeného tužidla to ztvrdne jako sádra. Za několik hodin, lépe druhý den po vytvrzení se to dá brousit, řezat. Je to celkem lehký a tvrdý materiál. Dobře se barví, velmi dobře přilne na odmaštěný podklad. Cena malé plechovky je tuším asi 80 Kč. Pokud máš náhodou něco takového v garáži, neváhej.Možná se to hodí na vyrovnání těch nerovností na tvém křídle. Já s tím opravil vytržené kusi náběžky po nárazu do větví stromu. Bettyna

4 Franta / Bettyna Franta / Bettyna | 24. ledna 2006 v 20:37 | Reagovat

Je fakt že ten tmel na auta je dobrý, ale je dost těžký. Zjistil jsem že se na to používá šlehaný tmel. např.tenhle: www.volny.cz/rcfly/obrazky/reddevil.JPG  nebo  www.marsi.cz/tmely/siqa-pro-bufil---brousitelny-slehany-tmel.htm  

Taky se podívej na www.volny.cz/rcfly ,objevil jsem tam čtyřmotorovou létající pevnost,rozpětí 2m chtějí za to snad 1400,- jestli jsem to pochopil správně. To by se Ti mohlo líbit.

5 Jan Menšík Jan Menšík | E-mail | 25. ledna 2006 v 16:47 | Reagovat

O rozpuleni kridla jiz dlouho uvazuji, protoze preprava je jinak dost narocna. Zatim jsem se ale bal. Asi pouziji podobny postup. Moc diky za tip.

6 jany jany | 25. ledna 2006 v 16:53 | Reagovat

taktiez som si rozpolil krydlo podla tohoto navodu,akurat ze som to neodhadil a jedno krydlo vicnieva cca 2mm nad druhym,dufam ze to nebude vadiit a ak aj ano tak planujem zhotovit doma nove krydlo,material uz mam.Ak by ste vedeli o nejakom planiku na pouzitelne krydlodajte vediet . diik

7 Bettyna Bettyna | E-mail | 26. ledna 2006 v 7:36 | Reagovat

Bettyna to Franta. Měls pravdu. Náhoda zapracovala a měl jsem možnost okusit šlehanej tmel.Trochu na vyzkoušení mi ho dal kolega. Je to rozhodně lepší.Bettyna

8 newor newor | E-mail | 26. ledna 2006 v 9:32 | Reagovat

Na rozne opravy sa mi osvedcila aj polyuretanova pena. Pouzivam ju bud priamo tekutu, alebo uz z vytvrdnutych pasov rezem potrebne kusy a lepim ich purexom. Da sa dobre brusit a dokonale naviaze na material. Teda hlavne na polystyren a podobne peny. Lady som sice este takto neopravoval, nebolo treba :-), ale ine, vecsie kridla sli bezproblemovo. Po vybruseni a prelepeni poskodene miesto ani nevidno.

9 DJ DJ | 30. ledna 2006 v 7:34 | Reagovat

Nejdříve ze všeho se omlouvám za "DJ problém" v hlavní diskuzi, nejsem si vědom nějaké své chyby, ale příčina jsem byl. Díky za odstranění všem, kteří se na tom podíleli. Raději jsem počkal na pevné připojení a to je důvod, proč Vám děkuju za komentáře až nyní. S tou prohlubní na horní straně křídla..jistě to není ideální a pokud letové testy dopadnou přijatelně pro dělené křídlo, "odstraním" ji.

10 DJ - zálet DJ - zálet | 7. února 2006 v 19:25 | Reagovat

V neděli jsem to prubnul a nemám problém - vývrtky, loopingy, ostré pády, dokonce díky tvrdému sněhu se mi podařilo nechtěné touch and go. Současnou konstrukci měnit nebudu, jen se pustím do odstranění prohlubně na vrchní straně křídla. S GPS (eTrex Legend) to sice klouzalo 50 m bez motoru, ale nedařilo se mi udržet vodorovný let (vyrovnat úbytek výšky výkonem motoru), proto nemám hodnoty rychlostí. Zalítal jsem si parádně, už aby bylo zase lepší počasí.

11 DJ - čenichovka DJ - čenichovka | 21. února 2006 v 19:00 | Reagovat

Nevydržel jsem abstinenci a podcenil rychlost větru. Bylo z toho tvrdé nouzové přistání. Rozbitý kužel a nosníček nevydržel - okraje křídel se vydaly vpřed a byl z toho Blaník. S pevným křídlem by to zanemalo maximálně ten rozbyitý kužel. Nicméně oprava trvala krátce a nebudu provádět žádné další úpravy, zatím...

12 DJ - resume DJ - resume | 10. dubna 2006 v 19:31 | Reagovat

Tak jsem křídlo slepil. Jeho tuhost nebyla vyhovující. Na lety v bezvětří to šlo, ale při létání na svahu v silném větru mi to nevyhovovalo. Nechci, aby to vypadalo, že létám na svahu bez problémů, ale snažím se trénovat na "vyšší" typ, lepidla mám dost, tak piluju. V sobotu mi shořel motor, tak jsem sundal vrtuli a létal pouze bezmotorově. Je to nezmar.

13 Bettyna Bettyna | 18. dubna 2006 v 9:58 | Reagovat

Půli jsem křídlo. Po několika lítáních toho lituji, asi ho zase slepím. Při nárazech po přistání se to rozebírá na dva kusy. Křídlo jsem spojil dvěma kusy hliníkové kulatiny prům 4mm. Bylo to lehoučké ale při nárazu křídla o zem třeba i při dobrždění se to ohýbá. Mám chuť to pomazat dvouslžkovím lepidlem a spojit to zpět natvrdo. Však se v celku přenese taky. Jednou při kotrmelci ve vzduchu se to zase ohnulo a takovej vzhled éra jste ještě nikdo neviděl.   !! Ale kupodivu to letělo a i přistálo bez pohromy. Vzhled to mělo, jako když psovi s velkejma ušima dáš na ty uši kolíček na prádlo a sepneš je dohromady. Sranda. Asi to chce ocelové.

14 newor newor | 26. dubna 2006 v 14:59 | Reagovat

Hlinikove mozu byt trubky v kridle, spojka vsak musi byt tuhsia, mapr, uhlikova, laminatova, ci ocelova gulatina. Staci jedna hlavna, v mieste vystuh, priemer cca 5mm a jedna pomocna na drzanie geometrie, ta moze byt aj 2mm.

15 jiří jiří | E-mail | 2. srpna 2006 v 15:51 | Reagovat

Nazdar všichni piloti,jako úplný amatér jsem zakoupil SK a rozhodl se naučit létat, ale jediný co jsem se pořádně naučil je lepit křídlo.U PECKY mi doporučili lepidlo který vypadá jako kanagon a po zaschnutí nabyde tak cca 2-3x,jak kde.Nalomené křídlo vyztužim špejlí a díry vymažu tímto lepidlem a výsledek je lepší než nově koupené křídlo.Všem doporučuji. Jinak mám stejné problémy jako všichni...čeká mě výměna celé el. uvnitř modelu, protože mi to nereaguje už vůbec - mám pocit, že jsem to špatně zapojil a jednoduše nějak spálil, nebo zkratoval.Začal se zahřívat regulátor a od té chvíle NIC. Rád bych navštívil nějaké společné létání v Praze a blízkém okolí.Šťastné dosednutí na zem Všem, přeje jiří

16 arab arab | E-mail | 3. srpna 2006 v 15:43 | Reagovat

Nazdar hoši,když půlíte křídlo tak ten řez musíte vyztužit jinak to neudrží nic. tzn.

po rozpůlení si vyřežte s balzy profil křídla(toho řezu)nalepte balzu zabrušte a pak provrtejte spojovací tyčí a bude to ok

ta balza když na sebe bude lícovat tak to bude supr

17 Krav@ Krav@ | 14. dubna 2007 v 18:10 | Reagovat

dnes sem byl litat na svahu z lady :) obstojne se drzi i ve vetru 8m/s s poradnou zatezi u motoru .....

no pojednom nepodarenym pristani po vetru sem mi neznatelne nakraplo kridlo pak pri dalsim letu kdyz sem se otocil  celou spodni plochou kridla po vetru sem videl neco co bych necekal :) kridlo se nadherne slozilo jako kridla vazky a z cca50 m sem se ritil primo na svah takze doporucuju pokud mate zalibu tahat lady na svah za vetru nedelejte tudle upravu pri 8 m/s vam to neudrzi ani kilco epoxidu ta vystuz se vyrve osobne ji tam teda nemam ale vim jak se to chova pri lopingu a naslednech obratech :) je to neprijemna situace pokud vam to takhle leti dolu a kridla to ma jak otocenej destnik

18 michal michal | 18. června 2007 v 19:16 | Reagovat

to si potahl alobalem

19 white prom dresses white prom dresses | E-mail | Web | 11. ledna 2013 v 6:15 | Reagovat

I also recently wrote a useful article on which is pretty informative and you may enjoy. check it out when you have a chance. Thanks! Smile
http://www.isdress.org

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama