Slasti a strasti začínajícího pilota RC letadla Sky Lady aneb každý nějak začínal.

Výměna motoru

22. prosince 2005 v 22:15 | Karel Sovíček aka Kamikaze |  stavba a tuning
K nové vrtuli sluší nový motor. Co výměna motoru v praxi obnáší a jaký to mělo nakonec efekt?
Prvním překvapením byla veliká podobnost originálního motoru ze SkyLady s motorem Multiplex Permax 480, zpočátku jsem měl dojem, že se liší než tou nálepkou. No jen se podívejte:

Zepředu jsou k nerozeznání
Zezadu je již rozdíl patrný (Permax je vlevo)
Vnější rozměry jsou totožné a stejná je i hmotnost. Větrací otvory pasují přesně na výřezy v trupu, není třeba vůbec nic upravovat.
K motoru dostanete balíček se třemi kondenzátory a schémátkem, jak je zapojit. Pájení už je na vás.
Po zkoušce jemné motoriky a žáruvzdornosti vašich prstů máte motor připravený k montáži. Já jsem ještě zdvojil izolaci přívodních vodičů, protože po těžkých haváriích z dob mých prvních pokusů byla izolace na jednom místě částečně proříznutá, jak jí přirazily baterky na zadní stěnu motoru.
Pak už to jen vložit zpět do trupu modelu. Jeden modrý koužek přijde zepředu na motor, druhý zepředu na trup. Nastavit to tak, aby dírky pro šroubky byly proti sobě a vnitřní kroužek nespadnul při nasazování motoru dovnitř byl úkol náročný asi jako vyndavání populárního ježka z klece. Pomohla izolepa, kterou jsem vnitřní kroužek nejprve přilepil k motoru a teprve pak motor vkládal.
Při představě, jak baterky při čenichovce narazí vší silou do motoru, připlácnou ty kondenzátory na kryt a všechno se to zkratuje, jsem ještě vyrobil z balsy přepážku, která baterky od motoru přeci jen trochu odděluje a přitom za normálního provozu ponechává motoru dostatek prostoru pro odvětrávání.
Nakonec jsem namontoval vrtuli, dal plný plyn a čekal, co bude. Co vám mám povídat, vibrovalo to zase. O trochu méně, to je pravda, ale zas tak zásadní rozdíl to tedy není. Možná by ještě pomohlo vyměnit ty dva šroubky, kterými je přidělaný motor za šroubky se zapuštěnou hlavou a vrtuli narazit co nejblíže k trupu. Až takové šroubky najdu, tak to udělám.
Takže moje SkyLady měla tímto docela bohatého ježíška. Je v dobré kondici a nezbývá než počkat na lepší počasí a jít létat, třeba na ten svah.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Franta /Kamikaze Franta /Kamikaze | 22. prosince 2005 v 22:39 | Reagovat

To přece snad není možný! A co to dělá když tam dáš tu starou vrtuli?

2 Kamikaze > Franta Kamikaze > Franta | E-mail | 22. prosince 2005 v 22:44 | Reagovat

Vidím to tak, že se musíme sejít a porovnat to, co to komu dělá.

3 Franta  / Kamikaze Franta / Kamikaze | 22. prosince 2005 v 23:44 | Reagovat

No a mohli by jsme si udelat letecký den.

4 Kamikaze > Franta Kamikaze > Franta | E-mail | 22. prosince 2005 v 23:51 | Reagovat

Jasně, jen co bude počasí.

5 Kamikaze Kamikaze | E-mail | 24. prosince 2005 v 0:15 | Reagovat

Tak jsem vyměnil ty šroubky za šroubky se zapuštěnou hlavou (na vnějším modrém kroužku jsem vyrobil zahloubení), takže vrtule jde nasunout blíže k trupu a tím pádem je víc souosá s osou motoru. Opět je to trochu lepší. Ovšem když jsem sundal toho Graupnera a dal tam zpátky originální vrtuli, tak to bylo ještě lepší! Je to tím, že originální vrtule pasuje na hřídelku motoru bez vůle, musí se tam přímo narvat a tudíž je přesně souosá. Graupner má malou vůli a to způsobuje, že špička kuželu vrtule je již malinko vyosená, jak si to zrovna sedne po dotažení těch červíků. Graupner má ale lépe tvarované listy, řekl bych, že trochu víc táhne, takže zůstanu u ní.

Takže na závěr:

Vyměnit šrouby za ty se zapuštěnou hlavou rozhodně všem doporučuji, protože nasunutím vrtule co nejvíce k trupu získáte větší souosost vrtule s hřídelkou a tím lepší chod bez větších vibrací. Motor i vrtule originální jsou ovšem dostatečně kvalitní a jejich výměnou za dražší značkové díly moc nezískáte.

6 Franta /Kamikaze Franta /Kamikaze | 25. prosince 2005 v 9:42 | Reagovat

Tak se mi konečně rozsvítilo! Jak Jsi napsal že má unašeč na osičce vůli ,tak mi to vrtalo v hlavě ,protože mně to na motor skoro nešlo nasadit. No a zjistil jsem že se vyrábí 2 typy 6x3 a to průměr unašeče 2,3mm a 3,2mm. Našel jsem to na model hobby ,graupner,vrtule.

7 Kamikaze > Franta Kamikaze > Franta | E-mail | 27. prosince 2005 v 21:32 | Reagovat

Ne ne, tak primitivní chybu jsem neudělal. Je to vrtule skutečně určená pro motory s hřídelkou 2,3 mm. Je lícovaná s touto vůlí. Originální vrtule je naopak lícovaná s přesahem.

8 Franta / Kamikaze Franta / Kamikaze | 27. prosince 2005 v 23:51 | Reagovat

Kdyby to byla vrtule za 100,- tak neřeknu,ale tohle je dost divné.Že by i Graupner občas vyrobil zmetek?

9 Kamikaze > Franta Kamikaze > Franta | 28. prosince 2005 v 0:32 | Reagovat

Třeba to tak má být normálně. Kup si jí taky a uvidíš :-)

10 Franta /Kamikaze Franta /Kamikaze | 28. prosince 2005 v 22:43 | Reagovat

To už bych měl dvě!

11 Kamikaze > Franta Kamikaze > Franta | 29. prosince 2005 v 1:03 | Reagovat

Ty toho Graupnera 6x3 máš? A tobě jde originál a Graupner nasazovat stejně ztuha?

12 Franta /Kamikaze Franta /Kamikaze | 29. prosince 2005 v 12:51 | Reagovat

Mám. Re 6, i jsme se o tom bavili v diskusi. Právě proto že mi to šlo na hřídelku těsně jsem se domníval že jsi koupil průměr3,2. Já kupoval sadu na motor 400, a ta má 2,3mm.

13 Drak Erty Drak Erty | 25. ledna 2006 v 14:51 | Reagovat

Ahoj!

Já si taky s motorem užil svoje.

Po jedný "pece čenichovce" se mi

hídelka kapánek prohnula. Tak sem si koupil u pecky motor Graupner 300 6V,  který je specielně určen pro jeho vrtuli 6x3-tu samou jakou máte Vy.

Od tý doby motor s vrtulí přede jako víno a vibrace jsou takřka nulový...

14 Karel Vagner Karel Vagner | E-mail | 18. února 2006 v 17:06 | Reagovat

ahoj lidi jsem moc rád , že jsem našel takovéto stránky , sám mám Sky lady už půl roku a protože jsem začal uplně nezkušený tak už má mnoho šrámu ale pořád létá bezva a co se týká motoru tak po pár letech a hlavně kvůli létání ve větru tam mám upravu na střídavý motor Mega s vrtulí graupner a turbo kuželem pro dobré chlazení , používám původní akupack a létám tak okolo 30-40 minut záleží na podmínkách . pokud nekdo bude mít zájem napíšu podrobnosti

15 Peter Peter | 21. března 2006 v 12:09 | Reagovat

Ahoj!

Po jednom z padov so mi rozdrvili tie pripajkovane srandy a nejako neviem najst navod. Neviete mi poradit, prosim, ake suciastky tam mam napajkovat?

Vdaka.

16 ondra ondra | 19. dubna 2006 v 16:23 | Reagovat

ty vaše stranky sou na hovno

17 Ivan Ivan | 1. května 2006 v 8:57 | Reagovat

to ondra s malim(o). Koukam a zjišťuju, že nahovno seš ty. A nelez kam nemáš.

18 petr petr | E-mail | 1. června 2006 v 20:49 | Reagovat

ahoj,nedávno jsem si tohle letadýlko prohlížel a moc se mi líbilo, uvažuju že si ho pořídime jako naprostý začátečníci, můžete mi prosím někdo napsat jestli to za to stojí a nebo se mám poohlídnout po něčem jiném, předem dík za rady

19 Peter-petr Peter-petr | E-mail | 4. července 2006 v 0:45 | Reagovat

Toto lietadlo sky lady je celkom fajn.Ma ho moj ujo a viac meej s nim lietam ja lebo on s tym moc nevie.-pletu sa mu packy.Ale podla mna je to super pre zaciatocnikov.litam s tim bez akych kolvek uprav a je to v poho.Takze za tak malo penazi je to tak akurat muziky.

20 Adam Adam | E-mail | 27. července 2006 v 10:59 | Reagovat

zdar nevite jestli se daj koupit Tahla na vyskovku a smerovku piste na mail

21 Lukáš Lukáš | 12. listopadu 2006 v 15:15 | Reagovat

jaký byste mi poradili motor pro Sky Lady - ten původni a nebo seženu do 350 Kč něco mnohem lepšího?

22 AL AL | 1. prosince 2006 v 2:47 | Reagovat

ted jsem koupil mig480 za 165 plus poštovny od Reicharda

23 YROKEZ YROKEZ | E-mail | 23. prosince 2006 v 23:19 | Reagovat

MOJE SKYLADY LATA CALKIEM FAJNIE NA PERMAX 480

24 polopost polopost | E-mail | 20. ledna 2007 v 17:26 | Reagovat

já si myslim že by nejlepší měl být MIG480 dostatečně silnej atd.

25 Ondra Ondra | E-mail | 4. července 2007 v 18:30 | Reagovat

Zdravim, tak jsem vlastníkem tohoto letadelka, dnes prislo take na vyměnu motoru , davl jsem tam taky  MIG480  , a řekl bych že to je to pravé .

26 Jurasek Jurasek | 13. září 2007 v 22:35 | Reagovat

Zdravim,

po jedne radne cenichovce se puvodni motor rozhodl ze toho uz na nej bylo dost a proste prachsproste prestal fungovat. Tak jsem rozmyslel jaky motor a volba padla na MIG 480 Race a kdyz novy motor tak i regulator JES012 a k tomu i novou vrtuli. A jakou jinou nez Graupner 6x3. Objednal jsem to od Pecky postou, ze tri dny to bylo doma. Po vybaleni mne cekal sok. Vrtule za 300 a takovej...no jak to napsat, proste spousta otrepu na kuzelu a i na korenech listu. Jeste ze mam rozlepeny dva plastikovy MIGy :-) - pouzil jsem naradicko a vrtuli zacistil. Ale za tu cenu me to prekvapilo.

Ale dost o nedodelku, vrtuli jsem doupravil, motor nasadil, nandal vrtuli a vyzkousel jen tak v ruce. Ten tah se neda popsat, proste super. Vcera jsem provadel zaletavani v silnem vetru (maslicka na antene byla rovne) a i proti nemu se SL statecne prodirala vpred. Dneska jsem to byl vyzkouset v bezvetri, Skyladyna zive stoupala, behem chvilky uz jsem nerozeznaval kterym smerem leti. A to litam jen na pul plynu, plny neni vubec treba. Takze kdyz to shrnu, ta investice se vyplatila a skyladyne to jen prospelo.

27 David David | Web | 18. října 2007 v 15:19 | Reagovat

Já mám ve sky lady motor mig sport http://www.rcmodely.estr

28 Michal Michal | E-mail | 13. března 2008 v 8:00 | Reagovat

Potreboval by som poradit. Vsetci tu pisete o vymene motora,

ale nie je mi jasne ako to je s po vymene motora s regulatorom. Pouzivate povodny (original, po zakupeni), alebo je nutne vymenit aj ten ? Konkretne, mozem osadit permax480 resp. mig480 do skylady2 a dalej pouzivat povodny regulator?

Ide mi o to pokial viem tak original je motor rady 400,

to iste je aj v manuale, a tiez je tam poznamka ze regulator je urceny pre motory rady 400, a v parametroch je pisane ze do 10A. pokial som videl na strankach RCM-PELIKAN, tak Permax480 ma max prud 12A. Samozrejme ze ten max prud to je asi fakt na plny "plyn" a povedzme ze s vacsou vrtulou. To je presne pripad ked kupim vacsiu vrtulu, resp. vrtulu s vacsim "stupanim", a dam vacsi motor (480).

Na druhej strane, cital som niekde ze v lietadle bellanca je presne ta ista elektronika ako v skylady, a tam je motor 480.

Pomoze mi niekto zoorientovat sa v tom?

Dik

29 mikin TO Michal mikin TO Michal | E-mail | 26. dubna 2008 v 17:42 | Reagovat

mig 480  max proud 11a ale jsem uplny zacatecnik a mam skylady je mi 10 let

30 Polko Polko | E-mail | 20. července 2008 v 10:42 | Reagovat

Michal ja som si kúpil SkyLady2 pred týždňom a tiež zisťujem že potrebujem silnejší motor. Modelári mi poradili MIG 480 Race ... a všetci na tom lietajú ... dokonca aj s 8 článkovými baterkami (9,6V 1100mAh). Tiež si idem objednať tento motor len hladám aká bude naň najlepšia vrtula (zatial som to nikde nenašiel okrem tohto fora ...)

31 Hifi Hifi | E-mail | 3. srpna 2008 v 20:52 | Reagovat

Neviete o aké kondenzátory ide na motore sky lady II dnes som jeden, ten medzi polami odtavil alebo odbrúsil pritlačením po náraze o osku motora po dosadnutí to prestalo reágovať   na vysielačku myslite že ten kondík alebo čo to je mohol poslať do hája aj niečo iné? Smrdieť, alebo dymiť to nesmrdelo ani nedymilo. Prípadne dajte vedieť o akú hodnotu ide na tom kodíku - teda ako ho zháňať. Dikes.....

32 Hifi Hifi | E-mail | 4. srpna 2008 v 15:37 | Reagovat

Prosím poradí niekto....?

Alebo to tu už je mrtvé.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama