Slasti a strasti začínajícího pilota RC letadla Sky Lady aneb každý nějak začínal.

Neúspěšný pokus s křidélky

6. prosince 2005 v 1:13 | Franta Karban |  stavba a tuning
Na diskusi se toho kolem křidélek napsalo už poměrně dost. Samozřejmě mi to taky vrtalo v hlavě a přemýšlel jsem co s tím. Dokonce i křídlo na pokus bylo. /Pokoušel jsem se zvětšit negativ na uchu horkovzdušnou pistolí a přitom došlo mojí blbostí k připečení části ucha/. Model s tímto křídlem sice letěl, ale trochu táhnul do leva a na plachtění to taky nebylo. Usoudil jsem že na pokus bude stačit.

Cílem bylo:
Postavit za cenu co nejmenších nákladů jak finančních tak pracovních křídlo s křidélky, vyzkoušet ho a podle dosažených výsledků buď od dalších pokusů ustoupit, nebo postavit křídlo nové, s tím že odstraním některé chyby na které mezi tím příjdu.
Jak jsem postupoval:

Do křídla jsem vyřízl dvě křidélka 19cm dlouhá a 2 cm široká. To co jsem vyřízl bylo použito na vlastní křidélka. Obě vnitřní hrany byly zpevněny balzou 1,5 mm. Pantíky jsem použil malé MP JET. Páky táhel byly vyrobeny z překližky 1,5mm a s ohledem na možnost seřizování výchylek jsem do každé vyvrtal dva otvory. Servo /S 75 / bylo umístěno do křídla těsně před výztuhu , přišroubováno do balzových hranolků, z nichž jeden byl zapuštěn do křídla a druhý , náběžný byl přilepen na povrch. Táhla jsem zhotovil z ocelové struny, k seřizování sloužily koncovky od MP JET přidělané na páce serva. Celé to vypadalo asi takhle:
Byl jsem si samozřejmě vědom značných slabin v této konstrukci , ale kdybych to chtěl udělat důkladně stálo by to podstatně víc času a mně šlo opravdu jen o pokus.
Plán letu a let :
Servo křidélek jsem zapojil do kanálu číslo 4. Tím pádem se ovládalo levým kniplem ve směru zleva do prava. Toto uspořádání jsem zvolil proto, že na poprvé bylo mým úmyslem odstartovat a do bezpečné výšky řídit letadlo směrovkou jako obvykle a teprve potom zkusit křidélka. Myslel jsem si že když se něco zvrtne tak prostě křidélka vrátím do neutrálu a budu řídit směrovkou. Výchylky křidélek byly zhruba /výchylku jsem obkreslil na papír a změřil úhloměrem / 10° v prvním otvoru a necelých 30° v druhém. Na první pokus jsem nastavil těch 10°. Vyšel jsem na pole za dům a zkusil model cvičně hodit. Viděl jsem že se křidélka hýbou , ale na modelu nic znát nebylo. Myslel jsem si že rychlost je asi malá a proto ve mně uzrálo rozhodnutí k motorovému letu. Start proběhl klasickým uspořádáním a asi ve 30 metrech jsem ve vodorovném letu opatrně zatáhl za knipl ovládající křidélka. K mému překvapení model vůbec nereagoval. Zkusil jsem to víc a pak až na doraz a zase nic. Bylo mi to divné , tak jsem přistál , s tím že půjdu domů zvětšit výchylky. Což jsem provedl. Při druhém startu vše probíhalo obdobně , až na to že při jedné z maximálních výchylek sebou model škubnul, prudce se naklonil do leva a začal se řítit k zemi. Je fakt že moje reakce rozhodně nebyla z nejrychlejších a dost jsem doplatil na to jak jsem si ovládání uspořádal. Pravá chtěla rovnat směrovkou ,levá škubla výškovkou. Model pokračoval v pádu zhruba v 45 °úhlu. Teprve pak jsem si vzpomněl na křidélka a snažil se dát kontra . Bezúspěšně. Ještě jsem stačil vypnout motor ,ale to už se Ladyna zaryla do země. Jen to třesklo. Bylo mi jasné že celý pokus zcela ztroskotal.
Pravděpodobné příčiny havárie:
No na prvním místě asi nezkušenost. Zkušený pilot by si určitě dokázal poradit. Na druhém místě celkem jistě špatná konstrukce , Myslím si totiž že jak jsem model zaklouzával ,dostal se do spár v křidélkách sníh. Vzhledem k tomu, že jen přejdu cestu a jsem na svém letišti , tak byl model ještě teplý. Část sněhu stačila asi roztát a zatéct do pantů, kde potom zmrzla. Vzhledem k tomu že táhla byla z ocelové struny tak to prostě pružilo,až se ten led utrhl.Po prvním přistání se vlivem otřesu při vlastním přistávání mohl led zase povolit a mě se tudíž zdálo že vše funguje normálně. Jak jsem šel předělat ty táhla tak to pěkně roztálo a venku zase zmrzlo. Doma máme 20°C venku bylo to ráno - 7 °C . To je celkem 27 °C rozdíl. Jiná příčina mě nenapadá. Myslím si že ty křidélka prostě nechodily. Nedovedu si jinak vysvětlit to ,že by model nereagoval.
Problémy k řešení:
1. Umístění křidélek : Myslím že by bylo vhodnější umístit křidélka ne do vlastního křídla jako jsem to udělal já ,ale připevnit je za stávající odtokovou hranu. Je sama o sobě dost vysoká ,tak by se tím možná křídlo i trochu vylepšilo.
2. Umístění serva: Servo na křídle je ohroženo poutacími gumičkami, snadno zranitelné při havárii a jistě i zmenšuje pevnost křídla.
Problémů se najde jistě ještě celá řada, ale tyto dva jsou podle mne nejpodstatnější ,od nich se pak odvine vše ostatní. Jsem zvědav jestli to někdo taky zkusí.
Franta
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Standa Standa | E-mail | 6. prosince 2005 v 9:27 | Reagovat

O co se to chlapi stále pokoušíte s těmi křidélky,co od toho očekáváte?Akrobata z holky stejně neuděláte ,vždyt létá pěkně ,tak jak je.Křidélka by měla být spíš na koncích křídel.Co by ji prospělo v zájmu stabilního letu by bylo mírné vzepětí středu křídla.To je můj názor,je mě líto,že jsi ji rozbil.Ahoj

2 Jan Menšík Jan Menšík | E-mail | 6. prosince 2005 v 12:00 | Reagovat

Neuspesneho pokusu a rozbite lejdiny je mi lito, ale je super ze to alespon nekdo zkusil.

Volny 4. kanal spise nez na kridelka pouziji pro srandu - spoust fotoaparatu,odhozeni padacku, nebo neco podobneho.

3 Kamikaze > Standa Kamikaze > Standa | E-mail | 6. prosince 2005 v 13:31 | Reagovat

Každý dospělý větroň má řízená křidélka. Spíš existují modely bez řízené směrovky než bez řízených křidélek. Křidélka umožňují velmi rychlé řízení náklonu modelu, což má smysl především při přistávání, kdy je nutno držet model rovně, aby nedrhnul koncem křídla o zem. Pouze řízená směrovka se používá jen u modelů s malým rozpětím. Ovšem SkyLady je konstruovaná spíš jako vozembouch pro začátečníky, kde se předpokládá, že křídlo po nárazu uletí z gumiček či se rozbije a je třeba ho levně nahradit - proto neobsahuje řízená křidélka. Dodělat tam řízená křidélka by bylo jistě vhodné pro nácvik tak i pro zvýšení ovladatelnosti modelu v nárazovém větru. Pamatuji na společné létání, kdy i lehčí a menší model létal v pohodě a Ladyna měla velké problémy, protože náraz větru ji vždy podebral a pak hodil do zatáčky po křídle dolů a vybírat to jen směrovkou a výškovkou bylo hrozně neohrabané.

4 Míra Míra | E-mail | 6. prosince 2005 v 18:43 | Reagovat

Mám Accipitera i Ladynu nechci Ladynu

nijak urážet ale Accipiter se mi ovládá

mnohem lépe,prostě se sním dají dělat psí kusy třeba loping 2 metry nad zemí,i když jsem měl nahnáno šlo to.

Vysílačka je sice jenom tříkanál ale neměl jsem ještě žádnou závadu.

U Ladyny my už odešel regulátor.A vůbec ta elektronika je moc otevřená,u Accipitera je pěkně všechno zakrytý v plastu.  Ale lítá to obojí .

5 Franta Franta | E-mail | 6. prosince 2005 v 23:54 | Reagovat

Když jsem dneska koukal do katalogu u JR MODELS na Accipitera ,tak jsem si všiml že ta varianta křídla s křidélky má jen jednoduché vzepjetí. Pak mi došlo že jsem ještě vlastně nikdy neviděl křídlo s ušima aby mělo křidélka. Že by v tom byl nějaký zakopaný aerodynamický pes ?

6 newor newor | 7. prosince 2005 v 11:28 | Reagovat

Su modely aj z dvojitym, trojitym vzopetim a kridelkami/klapkami, no je fakt, ze to nie su klasicke usi. Na druhej strane, Lady tiez nema az tak velmi dvihnute usiska :-). Vecsinou sa robia usi koli drzaniu lepsej stability, hlavne v zatackach u neriadenych modelov, alebo s riadenou smerovkou/vyskovkou, kde sa rata s vecsou zasobou stability. Na kridelkach je mensia, zato vsak ide model zivsie do obratov. Vsimnite si, ze s kridelkami je kridlo aj rovnejsie, z mensim vzopetim.Len potom taky model treba vpodstate neustale riadit a nelieta "sam"

7 Kamikaze > Franta Kamikaze > Franta | E-mail | 7. prosince 2005 v 12:47 | Reagovat

Kupříkladu Filip od RCM Pelikán má uši a řízená křidélka najednou.

8 Cs Cs | E-mail | 17. prosince 2005 v 1:57 | Reagovat

Tocivy moment = zdalenost od osy * sila.

Sila je stejna na konci kridla i u trupu, na to tocivy moment skoro 0...

Ale to je pravda, ze pak to bude moc daleko od serva...

Kazdopadne Vas obdivuju za stranku, napady, snahu a za vse! Skoda, ze takove veci neexistuju v mem materinskem reci, jesteze mluvim cesky! :)

9 -cli- -cli- | 21. prosince 2005 v 19:10 | Reagovat

- uši stabilizují letadlo (na zádech naopak destabilizují), tj. křidélka musí mít vyvolávat o to větší moment síly

- ale i když jsou křidélka "slabá", určitě by stroj měl reagovat - aspoň se mírně naklonit nebo rozkolíbat - a to i při pružných táhlech (při tahu totiž nepruží, takže aspoň nahoru by křidélka měla chodit)

- franto, beru si z tebe ponaučení: před KAžDýM startem zkoušet pohyb serv/ploch (pokud to ovšem nezamrzlo až za letu) (a asi si koupím fridex :-)

p.s. už šetřím do prasátka ... (březen, únor?, leden ???  :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama