Slasti a strasti začínajícího pilota RC letadla Sky Lady aneb každý nějak začínal.

Fešácká vrtule aneb a přece se tetelí

17. prosince 2005 v 1:35 | Karel Sovíček - aka Kamikaze |  stavba a tuning
Tak jsem pro svojí Lady koupil novou vrtuli. A co ona na to?
Hlavním motivem pro zakoupení lepší vrtule byl fakt, že Lady se spuštěným motorem a originální vrtulí dost vibrovala až to mravenčilo v ruce, když jsem jí držel před startem na plný plyn. Podle rady v diskusi, že rozhodně lepší je sklopná vrtule Graupner 6 x 3'' pro motory řady 400 napřímo - jsem zašel k Peckovi a za zhruba tři stovky ji koupil.

Vrtule je dodávána - narozdíl od té originální - řekl bych, v rozsypu. V pytlíčku najdete dva maličké červíky, speciální klíč na jejich montování, střed vrtule, každý list zvlášť, tři další šroubky, kužel a návod v několika jazycích. (Prý jde dokupovat i samotné listy zvlášť.) Sestavení samotné vrtule je docela titěrná práce asi na 20 minut, protože otvory nemají vyřezané závity a musíte tak do plastu šroubky namontovat poměrně pečlivě a rovně, což se jim zpočátku nechce a neobejdete se při tom bez většího hodinářského šroubováku.
Prvním překvapením bylo, že zatímco u originální vrtule kloktají na šroubkách jednotlivé listy a vrtule samotná na hřídelku motoru jde nasunout značně ztuha, tady je to naopak. Listy se sklápějí tak ztuha, že si moc neumím představit, jak by k jejich sklopení mohlo dojít dřív než až při drhnutí listem o zem. Naopak střed vrtule je posazen na hřídelce motoru velmi volně, což je nejspíš způsobeno tím, že motor od SkyLady má o trošku menší průměr hřídelky než je standard. Správným dotažením červíků ale lze docílit kvalitního a pevného usazení vrtule. Příjemným faktem je, že vše je zpracováno precizněji, takže nehrozí kupříkladu roztržení středové části vrtule šroubkem, kterým se montuje kužel - známá to závada u originální vrtule. Také listy mají jiný tvar i profil a i materiál působí tak nějak vláknitě, solidněji. Další věc, která mě jako začátečníka překvapila je fakt, že zatímco originální vrtule měla při plně utaženém kuželu listy spíš dopředu, tahle je má šípovitě dozadu. Když ten šroubek neutáhnu, tak je sice možné listy vyklopit až do roviny, ale pak se kužel volně plácá na šroubku různě do stran, což asi výrobce nezamýšlel. Takže z boku vypadá namontovaná vrtule nějak takhle:
Když to bylo hotové, vložil jsem baterky a spustil motor na plný plyn. A co byste čekali? Vibrovalo to úplně stejně, vrčelo to skoro jak spalovací motorek. Žádné elegantní svištění jako jsem slyšel u lepších elektroletů se nekonalo. Pokud položím prst na špičku točícího se kuželu vrtule, cítím velmi zřetelně, jak to hází do stran, tak o 1/2 milimetru bych si typnul, stejně jako s originální vrtulí. Takže ve finále žádné velké nadšení, spíš bych řekl, že mě pálilo dobré bydlo. Nejspíš je opravdu trošku ohnutá samotná hřídelka motoru po počátečních bombách čenichovkách - a tam asi nepomůže než nový motor a to je docela dražší špás. ...I když, teď koukám, že Permax 480, což má být srovnatelný motor, stojí 290,- Kč, což je míň než ta vrtule :-)
A tak se vás chci zeptat, jak se to chová vám? Když dáte prst na špičku kuželu, tetelí se nebo netetelí? Je to normální nebo není?
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Cs Cs | E-mail | 17. prosince 2005 v 1:47 | Reagovat

Mam uplne novy SL, jeste je panna. Na max. otaxky dela to same, mam obavy ze se to rozpadne. Zas o uroven niz to jede hezky. Je to asi 85-90 % otacek a vse v poradku.

2 Franta Franta | 17. prosince 2005 v 11:00 | Reagovat

Já tedy musím říct že jsem s uvedenou vrtulí neměl až do jejího zničení /kužele a stržení červíku/ žádný problém ,i listy chodily volně. Vibrace žádné. Motorek tam mám MIG 400 , je sice menší /vychází přesně před větrací otvory / a je lehčí než ten původní. Na montážní otvory normálně pasuje. Ty větrací jsem trochu upravil.Stojí u Pecky myslím asi 100,-. Podle mne bohatě stačí létám s ním v pohodě.

3 Stevo Stevo | E-mail | 17. prosince 2005 v 11:49 | Reagovat

hosi, mal som ten isty problem. skusil som vymenit vrtulu za druhu z vybavy a ta uz spominanu vychylku nema. nechapem, ale naozaj svisti bez akejkolvek vibracie...

4 Kamikaze > Franta Kamikaze > Franta | E-mail | 17. prosince 2005 v 20:51 | Reagovat

A co tě přivedlo k tomu měnit motor za ten MIG400? Taky vibrace?

5 Franta / Kamikaze Franta / Kamikaze | 17. prosince 2005 v 21:53 | Reagovat

No hned když jsem Ladynu koupil,tak švagr ještě nic neměl. Tak jsme se střídali. No a jemu se povedlo dát čenichovku na kámen. Osička motoru se zarazila dovnitř a bylo vymalováno. Tak jsme jeli k Peckovi pro nový. Jenže náhradní neměli a prodavač říkal že je tam obyčejná 400. Ptal jsem se jestli je lepší  MIG nebo PERMAX. Říkali že MIG. Tak jsme ho koupili. Pak si švagr koupil ten EASY STAR a tam je 400 PERMAX. Nikde jsem na srovnání obou motorů nenarazil ale zdá se mi že PERMAX víc točí. Alespoň uchometricky. S tou Graupneráckou vrtulí /švagr si jí předělal na tlačnou/ doslova vyje. Je ale klidně možné že regulátor z Ladyny prostě nedává plný plyn.Musím říct že jsem měl různé jiné trable,ale vibrace rozhodně ne.

Když jsem koukal na různé plánky a modely větroňů, tak jsem si všiml že spíš montují větší vrtule a motory s převodovkou. Asi to má větší tah a rychleji nastoupá nahoru.Nevím jak Tobě ,ale mně nechtěla Ladyna na plný plyn klidně letět /dokud jsem si to nevyříkal s vyosením/.Mám už druhý trup a u každého bylo vyoseno jinak.

6 Kamikaze > Franta Kamikaze > Franta | E-mail | 17. prosince 2005 v 23:02 | Reagovat

Já zvyšoval vyosení dolů, protože vrtule to strašně táhla nahoru a po vypnutí motoru to zas šlo dolů po čumáku. Stačilo podložit motor zevnitř malým kouskem balsy dole, pak už se to dalo vytrimovat a od té doby si nemohu stěžovat. Teď spíš ladím vybavení pro zamýšleného Filipa, tak proto ta péče. Model chci kupovat až jako poslední, až budu mít všechno ostatní vybavení pohromadě, aby mi pak nechyběly peníze.

7 Franta /Kamikaze Franta /Kamikaze | 17. prosince 2005 v 23:48 | Reagovat

Já se tenkrát ptal na to vyosení u Pelikánů a bylo mi řečeno že prý je to u větroňů s motorem normální že se musí za letu moc potlačovat a že prý je to vyosení tak velké ,že s tím začátečníky nechtěli trápit /takhle to napsali doslova/ Já se ptal proč je takové / na většině plánků najdeš zhruba 2°. No a nakonec jsem po různém zkoušení zvětšil vyosení dolu a zmenšil to do strany. Na trupu jsem naměřil 7°dolu a 6°do strany, to se mi zdálo moc. tak jsem ten předek prostě uřízl pilkou a navařil ho tam rovně a bylo.

Co se týče nového modelu : Tak nějak tuším že mi Ladyna bude muset ještě chvíli vydržet,protože mám 2 na spalovák rozdělané, chybí vybavení,potřeboval bych lepší nabíječku... Asi Ti to nemusím popisovat.No a peněz samozřejmě zvlášť teď málo.

Pořád něco zkoušim a zbytečně často padám. Pak to na opravách stojí další peníz. Až jsem se zastyděl když jsem viděl detail předku tvého éra. Já to mám samý šrám.

8 Kamikaze > Franta Kamikaze > Franta | E-mail | 18. prosince 2005 v 0:09 | Reagovat

Koukám, že u některých motorů jsou psaná kuličková ložiska. Na těch ložiskách asi někdo u tohoto motoru ušetřil :-)

9 Franta /Kamikaze Franta /Kamikaze | 18. prosince 2005 v 0:17 | Reagovat

Tys ho rozebral?

10 Franta /Kamikaze Franta /Kamikaze | 18. prosince 2005 v 0:34 | Reagovat

Tak Mig má taky jen kluzný. Teď to je zase složit dohromady sakra. Ale je tam taková věcička: takové zoubky kterými jde měnit předstih. Prý to mění výkon . Víš o tom něco?

11 Kamikaze Kamikaze | 18. prosince 2005 v 10:24 | Reagovat

Nerozebral, jen přemýšlím nahlas, co tam může způsobovat ty vibrace. Rozebírat to budu až poté, co koupím novej.

12 Franta /Kamikaze Franta /Kamikaze | 18. prosince 2005 v 12:56 | Reagovat

A já si říkal, to je jasný on to rozebral,jak jinak by to mohl vědět.Tak abych taky věděl,jsem ten svůj rozebral.Předpokládám že to bude stejné,takže uvnitř jsou nornální asi bronzová kluzná ložiska.Na druhou stranu u této cenové kategorie se není čemu divit.Jestli máš ohnutou osičku by jsi mohl zkusit zjistit tak že sundáš vrtuli, dáš malé otáčky a na osičku zkus dát dlouhé pravítko. Jestli bude lítat nahoru a dolu tak je to jasné. Vibrace by taky mohly způsobovat vyběhaná pouzdra,ale někde jsem četl že dříve odejdou uhlíky.

13 Kamikaze Kamikaze | 18. prosince 2005 v 15:19 | Reagovat

Tak jsem vrtuli znovu sundal a vyzkoušel jen holý motor. S tím pravítkem jsem to sice nepochopil, jak bych ho tam jako měl dát, ale když na točící se osičku kolmo přitlačím kupříkladu šroubovák, tak je na něm vibrace jasně patrná. Takže osička trošku vyosená bude, budou to než desetinky milimetru, ale protože vrtule působí jako prodloužená páka, tak se to pak projeví dost. Nevím, na kolik je toto normální i u nového motoru a nakolik je to důsledek prodělaných havárií. Až koupím nový motor, bude to aspoň s čím srovnat.

14 Franta /Kamikaze Franta /Kamikaze | 18. prosince 2005 v 16:26 | Reagovat

S tím pravítkem jsem to myslel tak že konec s nulou mám v ruce a lehce tlačím na osičku motoru. Tu mám v pozici 10cm. No a na konci/30cm/kde je největší páka sleduju ty kmity.Na malé otáčky. Zkusil jsem to a ani se to nehne. Taky mně napadlo jestli nemáš nějak uvolněný motor. Jestli ho máš podložený tak vlastně nesedí celou přední plochou v loži.Pokud to má vibrace jak popisuješ tak by se mohl klepat celý motor i v zadu. Je něco vidět když to pustíš a díváš se do kabiny na zadek motoru ?

15 Franta /Kamikaze Franta /Kamikaze | 18. prosince 2005 v 16:44 | Reagovat

Nedalo mi to a vzal jsem jednu z vrtulí co na ní nemám kužel,ale mela dobrý unašeč.Ustříhl jsem asi 1,5cm listu vrtule na jedné straně a pustil motor.Bylo zřetelné že k nějakým vibracím dochází,podle zvuku motor netočil jak má.Ale určitě to nebylo to co popisuješ Ty. Nepozoroval jsem že by něco kmitalo a že by se to mělo snahu nějak třást. Jen v prstech jsem cítil že se chvěje,ale nic extrémního.

16 Kamikaze > Franta Kamikaze > Franta | E-mail | 18. prosince 2005 v 16:50 | Reagovat

No, tak jsem ještě jednou sundal vrtuli a vyzkoušel to s tím pravitkem. Bohužel v naší domácnosti se dvěma nezvedenými dětmi není úplně jednoduché najít pravítko a tak jsem našel jen trojůhelník a ten byl tak těžký, že se na volném konci netetelil, jen mě mravenčil v ruce tam, kde jsem ho držel. Pak jsem to vyzkoušel ještě s obyčejnou dřevěnou špejí, je lehká a také dlouhá. Ta se na volném konci tetelila asi tak s výchylkou 1 až 2 milimetry. Konec motoru se v trupu netetelí, takže závěr je jasný. Osička motoru je vyosená a nejspíš ohnutá. Schválně to příležitostně také vyzkoušej s tou špejlí opřenou o točící se osičku motoru. Ta fungovala spolehlivě.

Ještě jeden zajímavý fakt. Pokud na osičku točícího se motoru přiložím kovový předmět, např. hodinářský šroubovák, jednak se zvýší otáčky motoru, zadruhé se začnou samovolně divoce hýbat všechna kormidla až hrozí poškození serv. Motor tedy funguje jako anténa a celé se to pak nějak zblázní. Minimálně zajímavé.

17 Franta /Kamikaze Franta /Kamikaze | 18. prosince 2005 v 18:21 | Reagovat

S tou špejlí to asi bude fakt lepší. Nicméně vibrace nejsou.

To s tim šroubovákem jsem vyzkoušel taky anic se neděje. Ani s otáčkama ani se servama. Zkoušel jsem i různé jiné kovové předměty a nic. Ale já mám přijímač REX5.

18 Kamikaze Kamikaze | 18. prosince 2005 v 18:24 | Reagovat

REX5? Člověče, máš ty k Ladyně vůbec něco původního?

19 Franta/ Kamikaze Franta/ Kamikaze | 18. prosince 2005 v 20:07 | Reagovat

Určitě mám , trup , baterku a křídla.

Ten přijímač/ původní / jsem za letu ani nevyzkoušel, protože když jsem zkoušel dosah, tak asi po 20m začaly vrčet serva v 50 m serva vrčely model poslouchal,ale stačilo s ním zatřepat a začalo to cukat sem a tam. Tak jsem tam dal radši jiný než aby mi to hned ulítlo. Nemůžu ale vyloučit nějaké rušení, protože bydlíme na dohled vysílače Petříkov.

20 Kamikaze > Franta Kamikaze > Franta | E-mail | 18. prosince 2005 v 20:24 | Reagovat

Mimochodem, proč REX5 (pětikanál), když vysílačka je jen čtyřkanál. Existuje i REX4 (čtyřkanál) a je o 200,- Kč levnější. Hm, nějak se mi ty předpokládané náklady pro přechod na Filipa navyšují... Chci se s přijímačem rozhodnout podle testu dosahu, ale moc nedoufám, že vyjde. Takže dalších cca 1200,- v háji.

21 Kamikaze > Franta Kamikaze > Franta | E-mail | 18. prosince 2005 v 20:29 | Reagovat

Jo, ještě jsem v návodu nenašel, jaké napájecí napětí vlastně do motoru leze. Dělají se motory pro 7,2 a pro 6 voltů. Pro jaké napětí mám motor koupit?

22 Franta /Kamikaze Franta /Kamikaze | 18. prosince 2005 v 20:45 | Reagovat

Zrovna jsem se v tom taky vrtal. Permaxy jsou u Pelikána, Migy u MEGA MOTORS. Snažil jsem se to porovnávat ale moudrý jsem z toho nebyl. Snad ty na 6V jsou lepší pro převodovku. Ale /pokud jsem to nepopletl/ Permax má při nejlepší účinnosti odběr 3,5A, kdežto MIG 4,5A ale s větší vrtulí.

Ten přijímač jsem koupil proto že ty 200,- už nejsou takový rozdíl a stejně jako Ty to mám v plánu použít do jiného éra. Ale zdaleka nemám jasno do jakého.

23 Kamikaze > Franta Kamikaze > Franta | E-mail | 18. prosince 2005 v 20:56 | Reagovat

Mě u toho Filipa znervózňuje, že nemá takový ty koncový oblouky na křídlech, jako má třeba Optima a víceméně cokoliv jiného. Tuším, že to je proti náhlému odtrhávání proudnice. Mohlo by to být zrádné. Nevíš o tom něco?

24 Kamikaze > Franta Kamikaze > Franta | E-mail | 18. prosince 2005 v 21:08 | Reagovat

Já se zatím rozhoduji mezi těmito dvěma:

http://www.rcm-pelikan.cz/index.php?katMenu=1&subMenu=3&zbozi=137

http://www.rcm-pelikan.cz/index.php?katMenu=1&subMenu=3&zbozi=145

25 Franta /Kamikaze Franta /Kamikaze | 18. prosince 2005 v 22:38 | Reagovat

No ten SPORT vypadá lépe a asi víc vydrží. A podle výrobce je i univerzálněji použitelný.

Já když nad tím přemýšlím ze svého úhlu pohledu,tak mám 2 možnosti:

1. Poletovat po poli s nenáročným letadlem,třeba i větším. Tak budu sice létat , ale nic moc se nenaučím.

2. Učit se dál, to ale znamená občas i pořádnou ránu.Když to tak čtu co s těma letadlama dělají třeba na tom svahu za manévry , tak se budu ještě dlouho učit.Myslím si že konstrukční křídlo by byl hazard.Když vidim modeláře odsud co lítají se střídavými motory,jak chodí s batohem baterek á 3000,-,tak to je pro mne rovnou odepsaná kategorie.Poslední dobou čím dál víc přemýšlím že si jako další model zvolím samokřídlo. Jednak hodně vydrží,asi se na něm dá dost naučit a nestojí tolik. Akorát bych si musel koupit ten mix na křidélka.

Co si o tom myslíš? Ten FILIP sport by mně samozřejmě nadchnul. Nikde jsem nenarazil na žádný test, až na konstatování že je to oblíbená řada.

26 Franta /Kamikaze Franta /Kamikaze | 18. prosince 2005 v 22:42 | Reagovat

Podívej se třeba na LOMCOVAK na fotky .Spousta těch modelů ty konce na křídlech nemá .

27 Kamikaze > Franta Kamikaze > Franta | 18. prosince 2005 v 23:01 | Reagovat

Já mám příbuzné, létají s velmi lehkými EPP akrobaty. Ono už to ani nevypadá moc jako letadlo, létá to velmi pomalu, visí to na vrtuli a stojí ve vzduchu, akrobacii to zvládne víceméně libovolnou. Je to nenáročné na prostor, málokdy je to dál než 50m od modeláře. Asi to není jednoduché, ale není to to, co se mi na létání líbí. Chtěl bych se naučit využívat termiku, létat na svahu, případně fotit. Adrenalinu mám dost z práce, chci fakt něco pohodového.

28 Franta /Kamikaze Franta /Kamikaze | 18. prosince 2005 v 23:49 | Reagovat

Jo, asi vím co máš na mysli. Přesně takhle to vidí i můj švagr. V tomhle by jste si asi notovali.Já tedy trochu toho adrenalinu můžu. Ale že bych se cítil na akrobacii ,to tedy taky ne.

29 newor newor | E-mail | 19. prosince 2005 v 9:51 | Reagovat

Pekna diskusia, chlapci...Trochu k motorom - nie kazda 400 je 400, su aj 380 a 400 od roznych vyrobcov, tuningovane na konkretne modely. Lisia sa poctom zavitov na rotore a tym aj otackami. Na prvy pohlad rovnake motory tocia potom rozne. Pri pohlade cez vetraky sa to da rozoznat, cim je drotik na rotore hrubsi, a je tam menej zavitov, tym toci rychlejsie a odobera vecsie prudy. A naopak.

Ak vam kmita a vibruje vrtula, a je spravne namontovana, je to v motore. Nelietajte s nim. Okrem vibracii do ostatnej elektroniky je velke riziko odpalenia samotneho motora a tym aj znicenia modelu (z vlastnej skusenosti, podcenil som to u Pipera a bola z toho hromada polystyrenu a smradlavy zhorenec motora).

Graupnera 6/3 som mal bieleho, listy sa sklapali uplne lahko a zvuk bol ovela krajsi ako s normalnou vrtulou. Inac, tu normalnu som zhruba vyvazoval, a jeden list som skratil o cca 2mm, potom sla kultivovanejsie.

Oddychova lietanie je v termike, vyletis, najdes stupacik, vytocis do 200m, nejaky ten looping, let na chrbte, pohoda. Na svahu je to uz ine. Rychlejsie. Da sa sice aj tu relaxovat, ak je vietor easy (postavis to proti vetru a len stojis na mieste), no hlavne sa tu chodi naberat adrenalin. Samozrejme to o lietani plati uz s niecim inym ako Lady. Napr. taky Filip Sport.

Samokridlo je na blaznenie dobre (EPP), no uz to nevyzera ako lietadlo. Ked som sa ucil RC lietat, zvazoval som skor klasicky EPP, nech to aspon vyzera ako eroplan. A druha vec, u samokrila sa este tazsie rozoznava poloha.

30 newor newor | E-mail | 19. prosince 2005 v 12:07 | Reagovat

Este k tomu "predstihu". U elektromotorov sa tomu skor hovori casovanie (aj u vas - casovani) a je pravda, ze sa s nim da do istej miery ovplyvnavat aj vykon.Ta poloha - casovanie - urcuje polohu uhlikov a magnetov statoru. Jej zmenou sa da menit aj zmysel otacania. Ladenim sa da dosiahnut bud vyssi krutiaci moment a nizsie otacky, alebo naopak. Treba vsak k tomu mat uz pomerne presne meracie pristroje, od oka sa to urcuje tazko. Niektore lepsie motory vsak maju rysky a v navode uvedene co kde je. Plati to pri jednosmernych motoroch, striedave idu inac.

31 Kamikaze > Franta Kamikaze > Franta | E-mail | 19. prosince 2005 v 14:17 | Reagovat

Prosím tě, to jsi do toho přijímače REX5 dal ten krystal z originálního přijímače nebo jsi koupil nový krystal (jaký)?

32 Franta /Kamikaze Franta /Kamikaze | 19. prosince 2005 v 18:25 | Reagovat

Krystal jsem použil originál. Pak jsme dokoupili do švagrova EASY jiný ale stejnou frekvenci /aby jsme to nemuseli pořád přendávat / a chodí to pro obě letadla.

33 Franta /Kamikaze Franta /Kamikaze | 20. prosince 2005 v 21:07 | Reagovat

Nezdá se Ti ten Filip sport na tu 480 motor příliš těžký?

Dneska jsem koukal k Pelikánům jak mají výprodej2005 tak tam jsou docela zajímavé Galaxy, Harmony /HACKER/ a Falco 2 od ASTRY jen nevím jestli ta druhá čísla co tam uvádějí jsou ceny nebo opravdu ty kusy.

34 Kamikaze > Franta Kamikaze > Franta | E-mail | 20. prosince 2005 v 21:54 | Reagovat

Ještě se poradím přímo s nima. Od Pelikána mi už několikrát odpověděli, vždy mi podrobně vysvětlili, co jsem potřeboval vědět. Spíš si říkám, že na oddechové létání bude lepší ta verze s konstrukčním křídlem a na toho SPORT přejdu teprve až mě to přestane bavit. Mám u toho SPORTa obavy, že to bude hrozně rychlý. Ale teď v zimě stejně nebudu nic kupovat, až někdy začátkem léta.

35 Kamikaze > Franta Kamikaze > Franta | E-mail | 20. prosince 2005 v 21:56 | Reagovat

Vymontoval jsem dneska motor, vezmu ho k Peckovi a koupím buď ten Permax nebo Speed, ale byl bych rád, kdyby větrací otvory odpovídaly. Mimochodem, ten plech co je stočenej kolem motoru tam je na něco nebo to je jen nějaké vypodložení kvůli montáži? Nevíš?

36 Franta /Kamikaze Franta /Kamikaze | 20. prosince 2005 v 22:56 | Reagovat

Ten plech by měl ůdajně zesilovat magnetické pole, někde jsem to četl ,ale nějak se mi to nezdá.

Pokud vezmeš motor do prodejny ,tak zjistíš že odpovídá motoru 480,/velikost/,ale Pelikán udává u Ladyny motor 400 a ten je kratší .Alespoň to tak je u toho MIG co mám já. Ale jak Megamotor,tak Pelikán u Permaxů udávají na stránkách rozměry, takže to jde porovnat i z domova. Speed je Graupner že?

37 Kamikaze > Franta Kamikaze > Franta | E-mail | 20. prosince 2005 v 23:01 | Reagovat

Od Pelikána mi o motoru psali, že je to prodloužený motor řady 400 s urychlovacím kroužkem. Co to je urychlovací kroužek jsem nevěděl. Možná je to ten plech kolem motoru. Výkonově je prý stejný nebo mírně lepší než běžný motor 400. Speed je Graupner a je levnější než Permax.

38 Franta /Kamikaze Franta /Kamikaze | 20. prosince 2005 v 23:01 | Reagovat

Aby jsme se drželi také trochu té původní diskuse: Koukni k Pelikánům na turbokužel. Je to z kovu,takže asi napořád,pravdepodobně dobře vyvážené,listy libovolné. Mně se líbí.

39 Kamikaze > Franta Kamikaze > Franta | E-mail | 20. prosince 2005 v 23:10 | Reagovat

No jo, ale já bych k tomu raději nic kovového nepřidával - víš jak mi blázní přijímač, když člověk sáhne na motor. Navíc, ten kužel má přesně takové výřezy, aby do nich zapadly listy správně rozložené vrtule, je jiný od Graupnera a jiný ten původní. Myslím, že se stejně prostě musíme naučit nedávat čenichovky, jinak stejně nemůžeme chtít lítat s něčím lepším.

40 Franta /Kamikaze Franta /Kamikaze | 20. prosince 2005 v 23:39 | Reagovat

No podle stavu tvého trupu bych řekl že zrovna Ty mít obavy z čenichovek nemusíš.

Já pořád čekám až se to počasí umoudří,abych zkusil jít na ten kopec. Byl jsem se tam podívat jen tak a z údolí mocně táhlo. To by asi na Ladynu nebylo. Ale až bude jen vánek...Trochu jsem se díval na dostupnou teorii /stránky L.KOLMAN/ nikde jsem nic jiného nenašel a není mi jasné jakým způsobem vlastně budu tu výšku držet. Tam radí lítat osmičky ,točit proti větru. No ale co to bude dělat když poletím bokem? Při té otočce se mi bude éro vzpínat a v momentě jak se otočím tak to se mnou třískne o ten svah ne? Já si to lítání bez motoru prostě nedokážu představit.

41 Kamikaze > Kamikaze Kamikaze > Kamikaze | E-mail | 21. prosince 2005 v 0:01 | Reagovat

Taky bych to moc rád vyzkoušel na tom svahu. Jestli nějaký najdeš, kde by foukalo proti větru, tak napiš, já přijedu. Před pár dny jsem se jel podívat na Točnou. Jenže byla taková chumelenice, že jsem našel než přijezdovou cestu na letiště se závorou a dál nebylo nic vidět. A je to tam asi takové moc oficiální. Chtělo by to nějakej obyčejnej kopec a někde blízko. (z Hrnčíř do Jesenice je to kousek).

42 Kamikaze > Franta Kamikaze > Franta | E-mail | 21. prosince 2005 v 0:02 | Reagovat

Jo, samozřejmě kde by foukalo proti svahu :-)

43 Franta /Kamikaze Franta /Kamikaze | 21. prosince 2005 v 9:13 | Reagovat

Nojo Točná,já dřív bydlel na 4 tak to tam znám.

Hele svahů je tady opravdu hodně ,je to tu samý kopec /ovšem jako třeba Raná to samozřejmě není/, ale na polétání určitě budou stačit když stačí převýšení 10m. Budu se věnovat průzkumu jak kde fouká. Dřív jsem koukal na krajinu spíš z hlediska fotografického a teď budu muset přidat "modelářský úhel pohledu".

44 newor newor | 21. prosince 2005 v 10:40 | Reagovat

Poslem vam borci zajtra nejake veci ohladne svahoveho lietania (mailom), mozno potom zalozime novu rubriku :-)Svah milujem

45 Franta /Newor Franta /Newor | 21. prosince 2005 v 18:32 | Reagovat

No tak neváhej a něco nám o tom řekni,třeba to bude zajímat i ostatní.

46 Franta /Kamikaze Franta /Kamikaze | 21. prosince 2005 v 20:30 | Reagovat

Podívej se na stránky www.mgm-compro.cz ,je tam docela zajímavé vysvětlování činnosti regulátorů. Když jsem to přečetl ,tak nevím jestli by např. ten JES 012 utáhl ty serva na Filipovi.

47 Franta /Kamikaze Franta /Kamikaze | 21. prosince 2005 v 21:16 | Reagovat

Když se podíváš na www.jeti model.cz tak mně v návodu zarazilo že jak je tam ta tabulka co uvádí počet serv které se dají připojit, tak čím silnější baterka tak se jich dá připojit MIŇ ?!

48 Kamikaze Kamikaze | E-mail | 21. prosince 2005 v 22:43 | Reagovat

Tak jsem koupil Permax 480 7,2V. Na první pohled je zcela totožný s originálním noname motorem ze SkyLady. Na pohled se liší jenom zadním ložiskem a zadními větracími otvory. Pak je markantní, že starý motor má poměrně velký vakl ve směru dopředu-dozadu (tak 1,5 mm) a malinký i do stran. Permax má malinký vakl dopředu-dozadu a do stran vůbec žádný. Také hřídelkou jde u Permaxu točit rukou menší silou.

Zajímavé je, že přiloženy jsou 3 odrušovací kondenzátory v pytlíčku a je už na mě, abych si je tam připájel. Takže ho vyzkouším až zítra, teď na noc se mi to nechce pájet. Ani nevím, je-li to nutné, protože píšou v návodu, že dva kondenzátory už jsou v motoru zabudované. Ale raději to tam dám. Ten přijímač ze SkyLady je rád že je rád a tak každé eliminování případného rušení bude jistě vhod. Tak zítra dám vědět, bude-li to nějaký rozdíl nebo zda jsou vibrace nezničitelné a investice do vrtule a motoru byla zbytečná.

Co se týká těch serv - regulátor P&C od SkyLady zvládá maximálně dva. Když jsem ale na přijímač připojil třetí (EFlite), tak to normálně fungovalo a regulátor se vůbec nehřál. JES012 mi k Filipovi doporučili přímo od Pelikána.

49 Franta /Kamikaze Franta /Kamikaze | 21. prosince 2005 v 23:30 | Reagovat

Tak to jo .Asi bych to neměl tak všechno pročítat.Pak vždycky narazim na něco co mně zmate. Ale říkám si že je lepší si všechno dvakrát přečíst než vyhodit peníze zbytečně. S tím motorem jsem zvědavý jestli bude lepší.

50 Peter Peter | E-mail | 24. dubna 2006 v 22:06 | Reagovat

Ja mam MIG 400 a vrtulku 180:100 Este od kovozavodu no a dal som to na 7-clanok a model mal hmotnost 580gramov no akridla boli z polistyrenu-vlastny profil.Nejak ten motor netaha.Mozno to je v baterkach-je to mozne?

51 Peter Peter | E-mail | 24. dubna 2006 v 22:21 | Reagovat

Este dodavam-je to vrtulka 180/100 a kovozavody prostejov.

52 Matus Matus | 4. srpna 2011 v 16:51 | Reagovat

Velmi zaujimave citanie pani. Ale pozeram ze to uz umrelo.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama