Slasti a strasti začínajícího pilota RC letadla Sky Lady aneb každý nějak začínal.

Základy RC pilotáže (nejen Sky Lady)

28. října 2005 v 8:00 | Karel Sovíček (Kamikaze) |  lety a pády
Super návod jak začít létat s RC letadlem Sky Lady. Skoro povinnost přečíst pro každého začátečníka...

Než půjdete létat

Zakoupení RC sady je velkým zážitkem, při kterém se vás nejspíš zmocní velká nedočkavost a touha vybalit to z krabice a okamžitě odstartovat. K tomu ovšem potřebujete vhodné místo na létání a vhodné počasí. Výběr obojího je velmi důležitý! Zatímco místo na létání vám neuteče, na počasí si budete muset počkat.

Místo na létání by měla být nejlépe louka o rozměrech alespoň 200 x 200 metrů v jejímž bezprostředním okolí by neměla být frekventovaná silnice, parkoviště či něco jiného, kde by pád modelu způsobil velkou škodu.

Pro první létání musí být bezvětří nebo jen opravdu velmi mírný vítr. To bývá často ráno, méně často večer a výjimečně i jindy.

První kroky

Model samozřejmě nejprve zaklouzáme a vyvážíme bez motoru, pak začneme teprve pomalu s motorovými lety. Při létání stejně jako při řízení auta nějakou dobu trvá než si vytvoříme potřebné automatické reakce, kdy budeme při pohledu na model vědět, kterou páčkou a jakým směrem pohnout. Začátečník zmatkuje, plete si páčky a směry a tak obvykle vydrží nabitý akumulátor déle než letadlo. Tomu se dá napomoci předchozím tréninkem na PC simulátoru, samozřejmě k tomu potřebujete speciální ovladač s totožnými funkcemi páček jako má vaše vysílačka. Dále potřebujete náhradní díly a nářadí, abyste mohli model opravit přímo na louce a hned pokračovat. Pro první létání doporučuji s sebou několik rezervních gumiček na upevnění křídla, kvalitní izolepu, nůžky, malý křížový šroubovák na vrtuli, normální šroubovák na odpáčení vrtule od trupu a doporučuji si rovnou koupit i náhradní křídlo, protože to první polámete téměř jistě.

Z vlastní zkušenosti nedoporučuji zpočátku se hned snažit vystoupat a udržet model dlouho ve vzduchu. Lépe je dělat něco, co jsem nazval prodloužené klouznutí. Model vypustíte, uletíte na motor cca 20 metrů čímž kousek vystoupáte, pak motor hned vypnete, vyrovnáte náklon, srovnáte model do roviny a ve stejném směru necháte model klouzavým letem přistát. Přitom nehrozí, že model rozbijete a pokud model samovolně někam zatáčí, má tendenci houpat nebo strmě klesat, po přistání jednoduše upravíte trimy. Dokud nezvládnete ani toto prodloužené klouznutí, nemá cenu se snažit o něco víc. Uvědomte si, že když s modelem pořádně prásknete, po opravě můžete s celým trimováním a seřizováním začít od začátku. Brzy zpozorujete, že model se chová jinak při letu na motor a jinak při klouzání bez motoru. Při bezmotorovém letu dobře zaklouzaný model letí sám, v podstatě aniž byste museli na něco sahat. Naopak při motorovém letu na plný plyn to připomíná krocení rozzuřeného býka. Jako další prvek doporučuji let tam a zase zpátky. Motorová fáze bude trochu delší, uděláte jednu zatáčku a pak s vypnutým motorem přistanete směrem k sobě. Nebudete muset pro model chodit tak daleko. Pro tento prvek je samozřejmě dobré bezvětří, protože jinak budete přistávat po větru velkou rychlostí. Až zvládnete toto, budete mít dost zkušeností pro delší let, kdy provedete mezi startem a přistáním několik obletů.

Start

Start je jednoduchý. Dáte na vysílačce plný plyn, stisknete startovací tlačítko na trupu a model hodíte stejně jako při bezmotorovém zaklouzávání. Chvíli bude model letět rovně a nabírat rychlost, pak začne sám stoupat (pokud ne, tak mírně přitáhnete výškovku). Pokud začne sám někam zatáčet, musíte ho vyrovnávat směrovkou stále proti větru a výškovkou udržovat přiměřený úhel stoupání. Pokud se situace začne vymykat kontrole, okamžitě vypněte motor a v bezmotorovém klouzavém letu vyrovnejte model. Pak buď přistaňte a odpočiňte si nebo motor znovu zapněte a pokračujte ve stoupání. Ve vzdálenosti cca 50 metrů je čas začít dělat obrat, aby vám model neuletěl.

Let

Účelem letu je udržet model ve vzduchu a v prostoru, který jsme si vymezili jako letový prostor. Vzhledem k RC pilotovi by měl být letový prostor umístěn proti směru větru. To proto, že po větru letí model vždy mnohem rychleji než proti větru a vítr má tendenci model samovolně obracet po větru. Nezkušený pilot se z takového výletu po větru nemusí být schopen vrátit. Po nastoupání výšky odpovídající cca výšce vzrostlého stromu je třeba ubrat plyn či případně motor zcela vypnout a jen plachtit. Model poletí mnohem pomaleji a bude stabilnější a na korekci vašich chyb budete mít víc času. Je-li vítr, osvědčilo se mi zapínat motor na let proti větru a stoupat, po větru motor vypnout, aby model neletěl tak rychle. Snažíme se létat v kruzích nebo osmičkách, abychom si procvičili oba směry zatáčení. Létáme-li nad hlavou a otáčíme-li se tělem, je třeba dbát na odstup okolostojící osob, které jinak pícháme koncem antény do obličeje. Létání obecně vyžaduje maximální soustředění, proto si s sebou neberte psa či nezvedené děti bez jiné dohlížející osoby. Snažit se napoprvé létat dokud nedojdou baterky je riskantní. Udělejte si tak 4 oblety a pokud nespadnete ani vám model neulétne, považujte to za velký úspěch a jděte na přistání.

Přistání


Takto popsané přistání je určitý ideál. Zpočátku patrně budete přistávat tak, že když zrovna bude model nízko a před ním dost místa, jednoduše vypnete plyn a necháte model klouzat dokud sám nepřistane a pak si pro model dojdete cca 100 metrů. Druhým vývojovým stupněm je přistávat alespoň proti větru. Třetí stupeň dovednosti je přistávat proti větru řízeně blízko sebe a o tom je následující odstavec.

Přistávací manévr zahájíme v přiměřené výšce tím, že s modelem poodletíme cca 20 - 30 metrů po směru větru. Potom model otočíme přímo na sebe a s vypnutým motorem pomalu kloužeme proti větru k sobě. Letí-li model proti nám, vidíme dobře jeho náklon a ten se snažíme neustále vyrovnávat a zároveň držet směr k sobě. Zpočátku je těžké odhadnout, kde přesně model klesne natolik, že dosedne na zem, proto je třeba mít dostatek prostoru. V malé výšce se už nesnažíme zatáčet, model nám v zatáčce totiž skoro vždy v náklonu poklesne a pak se zapíchne koncem křídla do země a udělá "hvězdu", čímž si ho zbytečně poškozujeme. Obvykle se přímo do sebe stejně nestrefíme a i kdyby, budeme mít dost času udělat cca 3 kroky stranou, aby nás model minul. Ve výšce kolem 30 cm model začne tzv. plavat, tj. jeho klesání se na chvíli zastaví a model klouže dále než bychom čekali. Těsně před dosednutím můžeme maličko přitáhnout výškovku, abychom model ještě přibrzdili. Zpočátku jsem vždy toto závěrečné přitažení přehnal, model se těsně nad zemí vzepjal a spadl na křídlo. Pokud nic nezvoráte, model dosedne na lyžinu na spodní části trupu, po nakrátko posekané trávě pojede asi metr aniž by drhnul křídlem o zem, pak se zastaví a sklopí jedno křídlo k zemi. Když se vám to povede, je to velmi elegantní a vůči modelu šetrné přistání.

Pády a krizové situace

  • Pád z přetažení výškovky
    Pokud příliš přitáhneme výškovku, model se vzepne nosem vzhůru a zastaví se. Pak se nakloní některým křídlem do strany a špičkou dolů a začne strmě klesat v zatáčce, čímž prosedne minimálně asi o 4 metry. Takový pád vybíráme jednak směrovkou vyrovnáním náklonu a pak výškovkou, kterou po nabrání rychlosti model vyrovnáme do vodorovného letu. Pokud přitažení výškovkou přeženeme, celá situace se opakuje "o patro níž". Pokud si popleteme strany a dáme výchylku směrovkou na opačnou stranu, dostáváme se do pádu nesprávným vyrovnáním náklonu viz dále.

  • Pád nesprávným vyrovnáním náklonu
    Pokud přeženeme náklon, model začne strmě klesat k zemi ve spirále. Pouhým přitažením výškovky toto nelze spravit, je nutno směrovkou vyrovnat náklon. Musíme se velmi rychle rozhodnout, na kterou stranu směrovku vychýlit.
    Pokud se spleteme, model se nakloní ještě víc a rychlost klesání se ještě zvýší. Na opravu nesprávného rozhodnutí už pak většinou není čas. V této fázi je vhodné urychleně vypnout motor (ten se vypíná vždy stejným směrem - to nelze zkazit), protože letíme-li přímo dolů ještě na motor, je rychlost nárazu velmi vysoká a ničivá.

    Pokud to nezvládneme, následkem bude nejspíš vrtule zaražená až k trupu, která se nebude točit, protože bude drhnout o hlavy šroubků, kterými je přišroubován motor (nepanikařit, stačí posunout vrtuli dál od trupu) a patrně praskne křídlo. Také bude nutno znovu upevnit přijímač a přezkoušet dosah soupravy. Moje SkyLady přežila minimálně dva takové velmi tvrdé pády a vždy to šlo opravit jen novým usazením vrtule, výměnou křídla a fixací vnitřní vestavby trupu.

  • Ulétnutí modelu
    Ulétnutí je patrně vůbec nejnepříjemnější problém, který vás může potkat. Čím je model dále od vás, tím hůře se dá poznat, je-li nakloněný k vám nebo od vás a nebo zda jej vidíte zepředu či zezadu. Zejména se tento problém projevuje, když je model daleko a nízko. Poloha modelu je patrná pouze v určitých fázích zatáčky, ve zbytku času musíte jen důvěřovat, že model pokračuje v manévru, který jste zahájili v době, kdy to ještě bylo vidět. Bohužel, na rozdíl od simulátoru, model rád samovolně změní směr zatáčení např. vlivem poryvu větru. Pokud model vidíte, snažíte se ho přivézt zpět do poslední chvíle, ale protože nerozpoznáte směr jeho bočního náklonu, obvykle spadnete do spirály nesprávným vyrovnáním náklonu. Pak je potřeba si co nejpřesněji zapamatovat místo dopadu a vydat se na výlet model hledat.

    Jiným případem je, když model zalétne za nějakou překážku (např. nadletí stromořadí a za stromy není vidět) a stále letí. Pak hrozí, že uletí velmi daleko a na rozdíl od prvního případu nebudete znát místo dopadu. Když se mi to stalo, vypnul jsem motor a navedl model pomocí trimů (páčky nelze za běhu držet) naslepo do klesavé zatáčky a běžel za modelem. Když jsem proběhl stromořadím, model už ve vzduchu nebyl. Nastalo něco jako "houbaření", kdy jsem hledal model v okruhu stovek metrů. Naštěstí jsem ho našel a bez většího poškození.
Budete jistě překvapeni, jak snadno a nečekaně se do krizové situace ulétnutí dostanete. V této fázi se vám nejvíce vyplatí dobrý výběr místa pro létání, protože mimo ceny za ztracený model můžete ještě způsobit druhotnou škodu tím, že neřízeným pádem modelu něco rozbijete nebo způsobíte dokonce zranění.

Byl bych rád, kdyby tento článek byl pouze výkopem, pod kterým rozvineme diskusi o vašich vlastních zkušenostech s létáním se Sky Lady, ke kterému vám přeji hodně leteckého štěstí.
 

7 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

Zobrazit vše (118)
Zobrazit starší komentáře

101 mikin mikin | 3. října 2009 v 18:46 | Reagovat

skus prvni oddelat podlozky a skusit ho zaletet nevyoseny a kdyz porad tak doleva trosku vyosit

102 Klubas Klubas | 22. října 2009 v 21:24 | Reagovat

Ahoj, sem teprve úplnej začátečník co se týká létání, ale strašně mě to k tomu táhne. Přečetl jsem snad stovky blogů a stránek o RC modelech a také mnoho komentářů co byli pro SL a proti. Vážně mám jít do Sky Lady hned od začátku? Nemáte zkušenosti z něčím lepším na začátek?

103 mikin mikin | 3. prosince 2009 v 14:24 | Reagovat

leda easy star ale ten je drazsi

104 Sebastian Sebastian | E-mail | 24. prosince 2009 v 22:11 | Reagovat

Ahoj všichni já mám dostat SL k Ježíšku ale zpoždila se objednávka a tak přiletí až za týden a poté co jsem pročetl vašich 103 příspěvků jsem pocítil dvě věci : strach-jak já 11 letej kluk můžu lítat s něčím s čím vy píšete že máte takovéhle problémy ...
                  a radost-že když se něco stane nebo budu potřbovat poradit tak se na Vás můžu obrátit
letu zdar

105 mikin mikin | 26. prosince 2009 v 23:16 | Reagovat

mě je taky 11 let sebasiane.Napíšu ti na mail a pokud máš ICQ dej mi ho bude lepsší komunikace.Michal

106 Sebastian Sebastian | E-mail | 18. února 2010 v 18:07 | Reagovat

no já nemám icq ale skyp Michale najdeš mě pod Sebastian Uhlík v přidat přítele Sebastian[105]:

107 Marcus Marcus | 10. března 2010 v 14:20 | Reagovat

Ahoj skyladaři

Mám v plánu si koupit skylady ,ale nevím jestli je to dobrá volba si jí kupovat. Jsem začátečník takže potřebuji nějaký letadlo pro začátečníka ,ale nevím jesli je skylady pro mě dobrá volba.PLS. poradte mi ,mám si kupovat nebo ne?

108 Olas Olas | E-mail | 11. března 2010 v 21:27 | Reagovat

No jsem úplnej začátečník a skylady vlastním od podzimu. Tedy doporučuji ji. moje první lety to byla hotová akrobacie /hotova enciklopedie karambolů/a ero to přežilo bez věčích škod. Na tento rok jsem se připravil koupil jsem všechny díli do rezervi. Přece jsem jen pořád úplnej začátečník :-). Chtěl jsem se zeptat na motoru jsou nějaké diody a kondenzátory. Nemáte někdo hodnoty těchto součástek ???? Při posledním karambolu se mi posunuli baterky a totálně mi součástky roztřískali.

109 semikamik semikamik | E-mail | 14. března 2010 v 20:15 | Reagovat

Ahoj, jsem moc rád že to tu je a děkuji za celou tuhle stránku ptž. si budu SL kupovat a začínat s ní létat...

110 Roman Roman | 27. března 2010 v 12:25 | Reagovat

Ahojte lidi, pred zimou jsem si koupil elektrovetrona Soarwing...byl jsem 3x litat a pokazde jsem neco lepil...po zaklouzani a rovnych letech, ktere mi docela sli...pozdeji jsem zkousek zatacky a tam jsem pohorel...par se jich povedlo, ale jedna me vzdy stala kapku lepidla...nic vazneho...pres zimu jsem si sehnal simulator a trenoval...letos jsem jeste nebyl, porad neni cas:-) jsem zvedavy, jestli simulator aspon trosku pomohl.

111 standa standa | E-mail | 28. března 2010 v 15:55 | Reagovat

Prosím o radu: jak vyvážit skylady. Od kuď se udává střed. Dík Standa.

112 Sebastian Sebastian | E-mail | 10. dubna 2010 v 21:30 | Reagovat

Tak konečně příští výkend nadejde den D a já vyrazím na první lety u nás v Libčicích bydlí jeden modelář a jsem s ním domluvený. Takže první lety dostanu vpodstatě spožděně k dnešním narozeninám (12) mimochodem kde najdu ten simulátor???

113 mikin mikin | 17. května 2010 v 18:17 | Reagovat

Sebastiane ,tož jak to dopadlo?

114 Patiko Patiko | 20. května 2010 v 16:55 | Reagovat

...este to tu funguje?nie je mozne :D

115 Sebastian Sebastian | E-mail | 18. července 2010 v 12:41 | Reagovat

blbě...

116 Sebastian Sebastian | E-mail | 3. ledna 2011 v 19:50 | Reagovat

tak mi k vánocům sehnali simulátor a tak lítám :))

117 Letadla 2: Hasiči a záchranáři online Letadla 2: Hasiči a záchranáři online | Web | 2. srpna 2014 v 21:49 | Reagovat

Nový americký animovaný film Letadla 2 - hasiči a záchranáři online ke shlédnutí zdarma bez reklam

118 Cejnek Cejnek | 17. května 2016 v 9:44 | Reagovat

Drony pro pokročilé:

http://obchodsdrony.cz/pro-pokrocile

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama