Slasti a strasti začínajícího pilota RC letadla Sky Lady aneb každý nějak začínal.

První let a první pád

2. října 2005 v 21:06 | Jan Menšík |  lety a pády
Sobota 1. října 2005 krátce pře polednem, první start letadla. Předletová příprava v pořádku, motor běží, hážu a...

...a bum.

K prvnímu vzletu jsme se dostal až dnes. Počasí je ideální, tak jdu s přítelkyní a se psem na louku do Hostivařského lesoparku. Po příchodu začínám být nervozní. Do toho nám ješte hárá pes, takže ji musíme neustále hlídat. Asi jsme ji měli nechat doma. Nu což, vracet se nebudeme.
Sestavuji letadlo, zkouším funkci výškovky, směrovy i motoru. Všeje v pořádku. V duchu si zhruba zopakuji plán, ješte chvýli nervózně popocházím. A pak to přijde: "Pozor, hážu!"

První let

Letadlo letí 5 metrů pozvolna k zemi, trvá to asi 3 sekundy. Ani jsem nestihl plně přehmátnout na ovládání, pouze vypnout motor. Přibíhám k letadlu, zvedám jej a plácám se do hlavy. "Dal jsem obráceně křídlo," hlásím Julii a vracím se k ní. V nervozitě jsem nasadil křídlo obráceně (předkem dozadu) a nevšimnul si toho. Odstraním kousky trávy přichycené při "přistání", nasadím křídlo (teď již správně) a připravuji se na další start.

Druhý pokus

Bez většího rozmýšlení dávám opět plný plyn a hážu. Sky Lady konečně krásně letí ve výšce 2 metrů. Protože zatím není vytrimovaná, začíná se mírně stáčet na pravou stranu - já se ale stále kochám tím, že to opravdu letí. Náklon je už dost velký, letadlo se stáčí na strom.
V tom zazmatkuji. Uvědomím si že mám dávno stoupat. Současně s tím ale musím začít vyrovnávat náklon a vyhnout se stromu. Také stále letím na plný plyn. Projeví se moje nezkušenost. Popletu si kniply, letadlo provede strmý vzestup a ztratí rychlost. Srovnám to, ale to už zbývájí jen 3 metry do stromu. Odevzdaně sleduji náraz, alespoň vypínám motor.

Rychlý konec

Po vyproštění modelu z větví zkoumám následky. Pár šrámu, nic vážného. Ale servo směrovky vydává neustále divné zvuky. Po návratu na "základnu" zkouším vysílačkou funkce. Motor i výškovka jsou v pořádku, ale směrovka je zaseklá a nehne se. Při pohybu rukou je cítit mechanický problém. Smutně balím věci, vracíme se do auta. Letadlo nechávám v bytě a vyrážíme na loď na Slapy. "Asi budu muset koupit nové servo," konstatuji cestou a v duchu přemýšlím kde se stala chyba...

Ponaučení

Chyba se nestala jedna ale hned několik:
  1. Pokud jste začátečník, nebo máte nové letadlo, potřebujete opravdu hodně prostoru kolem. Velikost fotbalového hřište je naprosté minimum, čím více tím lépe.
  2. Před vlastním letem si důkladně zopakujte co a jak budete dělat. Zdá se to jako prkotina, ale letadlo se pohzbuje relativně rychle a dokud nemáte ovládání dobře zažité, je fatalní chyba velmi snadná.
  3. Ihned po odhození je potřeba začít mírně stoupat a udržovat letadlo v rovině. Nezapomeňte ale po chvýli zatáčet.
  4. Pro ovládání stačí opravdu malé výchylky na ovladači.
Asi nejlepší rada zní: Je-li to možné, nechte si letadlo zalétat někým zkušenějším.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Kamikaze Kamikaze | E-mail | 5. října 2005 v 23:28 | Reagovat

Tak jsem s tím dnes poprvé létal. První překvapení bylo, jak dobře rychle a daleko to létá. Bilance, 4 starty, 4 pády. SkyLady má moje uznání, že to všechny důležité součásti přežily a model je schopen dalšího provozu. Nicméně poučení:

1.) Trimujte na bezmotorový let. Vrtule to táhne dost nahoru = asi zvýším vyosení motoru dolů.

2.) Není nutno mít stále plný plyn.

3.) Vždy s sebou taštičku s nářadím :-)

4.) Když už je skoro tma, je lépe přestat. Poslední tvrdé přistání jsem si způsobil tím, že jsem už model skoro neviděl.

2 Kamikaze Kamikaze | E-mail | 5. října 2005 v 23:33 | Reagovat

Mimochodem, podle své dnešní zkušenosti soudím, že tvoje rada č. 3 je nesmysl. Po odhození model potřebuje cca 10 metrů vodorovného letu na nabrání rychlosti. Pak začne velmi stoupat sám, naopak je třeba mírně potlačovat výškovku, aby se nevěšel na vrtuli. Letěl jsi někdy vůbec dál než těch 10 metrů :-)  ?

3 Jan Menšík Jan Menšík | E-mail | 6. října 2005 v 8:04 | Reagovat

Že rada číslo 3 je blbost je dost možné, já jsem 10 metrů ješte neuletěl :0).

4 Standa Standa | E-mail | 7. října 2005 v 13:13 | Reagovat

Taky jsem s Lady několikrát křápnul a to jsem před 25 lety modelařil.Je to poměrně živé éro.Zatím co let ,to bum,bral jsem to na lehkou váhu,že to poletí samo,letělo to dost labilně,musí to řádně vyvážit,ale hlavní chyba asi byla,že jsem to z nedočkavosti pouštěl v určitém úplavu za lesem.Určitě to bude dobře létat pokud to dřív nerozbiju.Těším se na na další postřehy z létání./Já jsem uletěl asi 50 m na strom/

5 Kamikaze Kamikaze | E-mail | 7. října 2005 v 23:05 | Reagovat

Tak jsem večer opravoval a připravoval se na další létání o víkendu, nebude-li foukat vítr. Nejprve jsem vyluxoval hlínu zevnitř trupu. Mimo nakřáplého křídla v místě úchytu veprostředku, které jsem slepil purexem a přebandážoval potahovým papírem jsem ještě zabalil přijímač do takového toho igelitu s bublinkami, co práská, když se mačkají. Někde jsem to vyčetl, že pak při nárazech méně trpí a celý jsem ho přilepil izolepou dovnitř trupu, aby tolik necestoval - obvykle po nárazu z něj vypadly některé kabely a já pak na louce přemýšlel, kam se mají zapojit. Pak jsem odšrouboval motor a zevnitř zepředu podložil dole asi 1mm širokým kousíčkem balsy přilepeným samolepkou, abych zvýšil vyosení motoru dolů. Nakonec jsem k akumulátorovému balíčku přilepil izolepou smotek bublinkového igelitu, který tvoří určitý polštářek mezi akumulátorem a motorem. Zjistil jsem totiž, že po pádu na špičku mám nejen promáčklé akumulátory, ale i napůl přeřízlé oba přívodní dráty k akumulátorům. Zadní hrana motoru je totiž tvořená neupraveným plechem a je dost ostrá a při takovém pádu se akumulátory narazí silou na ten ostrý plech.

Jinak budu velmi rád, pokud sem budete psát svoje zkušenosti s modelem a budete mi tak případně radit. O víkendu snad budu létat se zkušenějším kamarádem, který létá s RC akrobatem, tak to zkusíme zalétat spolu. Já vyletěl nejdál asi do výšky 20 metrů a vzdálenosti cca 100 metrů, pak jsem dostal panický strach, že model uletí, poněvadž jsem ještě nikdy tak vysoko a daleko éro neměl, vypnul jsem motor a klouzavým letem chtěl přistát. Bohužel už byla taková tma, že jakmile model přestal být proti obloze, nebyl proti zemi vidět. A tak jsem přetáhl závěrečné přitažení výškovky, zhoupnul a křáp. Ale věřím, že to musí lítat nádherně, za těch pár pokusů, co s tím mám za sebou. Dost mě překvapuje, že někdo píše, že to musel dost dovážit na ocase. Já mám těžiště přesně těch 55 mm od náběžné hrany a nemusel jsem nic upravovat ani dovažovat. Pravda, že vytrimovaná výškovka pro klouzavý bezmotorový let je maličko přitažená.

6 Kamikaze Kamikaze | E-mail | 9. října 2005 v 21:33 | Reagovat

Dnes jsem létal ráno i večer. Ráno jsem měl sraz s kamaráry - RC akrobaty. Létali jsme stylem učitel-žák bez kabelu: "Dolevla, doleva doleva - vole vždyť to točíš doprava, dělej, výškovku, přitáhni a toč doprava... V jejich rukou to létalo báječně, já jsem se postupně také zorientoval. Večer jsem pak létal sám. Bylo dokonalé bezvětří. Nádhera, létal jsem cca 20 metrů vysoko odhaduji, kruhy i osmičky, vždy několik minut. Už mi to nepadalo do vývrtky a udržel jsem to v dohledu. Na přistání jsem chodil řízeně a vždy pěkně klouznul  po lyži na posekané louce. BTW: Mám náměty na určitá vylepšení modelu. Mohli bychom tady založit sekci Tutning, připravil bych kdyžtak nějaké stránky i s fotkama a poslal je majiteli stránek, jestli by je nevystavil. Mohlo by to pomoci všem nám začátečníkům, kteří máme SkyLady rádi. Co vy na to? Mimochodem, večer jsem už létal s druhým křídlem, které jsem za 299 koupil u Pecky. První jsem poškodil při několika přistáních do šípkového keře. A dnes večer mám po večerním létání nové křídlo bez poskvrny! Držím vám všem palce, opravdu to jde! Jen musíte před letem vždy zkontrolovat polohu baterek. Musí být co nejvíce vzadu. Při tvrdším přistání se posunou dopředu těsně za motor a těžiště modelu je pak špatně a létá to blbě. Ale pokud máte baterky na svém místě, je to těžká POHODA!

7 Jan Menšík Jan Menšík | E-mail | 9. října 2005 v 22:56 | Reagovat

Tuning je super napad. Puvodne jsem i rubriku "stavba a upravy" nazval "stavba a tuning", ale pryslo mi az prilis...

Jinak dneska jsem si taky konecne zalital, zitra nebo v utery to sepisu.

8 Kamikaze Kamikaze | E-mail | 13. října 2005 v 20:08 | Reagovat

Tak první pokus o zvětšení směrovky prostým přilepením papírové lepicí pásky se nezdařil, papír na té hmotě, ze které je vyrobená směrovka nedrží. Uvažuji o tom, že celou směrovku vyrobím z balsy a přilepím nějak na ty panty. Nemáte s tím někdo nějakou zkušenost?

9 Kamikaze Kamikaze | E-mail | 13. října 2005 v 20:59 | Reagovat

Ještě k baterkám. Není účelem je nacpat co nejdál. Ta přepážka z pěnového polystyrénu se mi poměrně brzo vylomila a drží jen na jedné straně, kde je zaražená za regulátor otáček. Asi jí nějak slepím, jen nevím ještě čím - asi herkulesem. Polohu baterek asi budu fixovat po každém vložení znovu obyčejnou izolepou vůči trupu, poněvadž přední přepážka před baterkami, kterou jsem plánoval vyrobit, by asi vkládání baterek dost zamezovala. Po přelomení této příčné přepážky se trup ala petláhev snadno deformuje do šířky a baterky pak v letadle cestují už ne jenom při tvrdém přistání ale i při běžném naklánění modelu za letu. Ještě jsem měl problém se značnou zatáčivostí modelu při letu na plný plyn, kterou nešlo vykompenzovat směrovkou. Svědčí to asi o vyosení motoru do strany, které ale není úplně zřetelné. Asi budu muset motor demontovat a vše tam překontrolovat. Dnes jsem chvíli létal. Osvědčilo se mi nelétat klasickým způsobem - na plný plyn vystoupat a pak bez motoru plachtit, ale nastavit nějaké mírnější otáčky a létat normálně v kruzích na motor ve výšce cca 10 metrů. Dá se tak model celkem v pohodě uřídit a neztrácí výšku. K přistání mě donutilo až náhlé setmění po západu slunce.

10 Jano5 Jano5 | E-mail | 15. října 2005 v 11:37 | Reagovat

K tomu uloženiu prijímača. Obalil som ho molitanom a izolačkou.Vložil do trupu a ešte doložil molitan po šírke, takže pekne je odpružený a na jednom mieste. Takisto som molitan použil pri zafixovaní akumulátorov.Aj od motora aj zo zadu, samozrejme pri meraní ťažiska ktoré mám tých 55mm. Polystyrenovú prepážku som zalepil silikónovým lepidlom Pattex Super Fix. Toto lepidlo som využil aj na vyrovnanie všeliakých odrenín a jám na krídle. Na krídlo som z predu kvôli pevnosti nalepil pásku. Stred krídla kde je nalepenná umelá hmota kvôli pevnosti som nalepil ešte jednu, aby bola aj zo spodnej strany. Najprv som ju prehol, v priereze má tvar V a nalepil. To preto, že pri jednom z pádov sa guma zarezala až do krídla. Vystužil som ešte výškovku, pretože sa pri strede prehla a servo malo problém takú prehnutú výškovku pohnúť. A myslím, že je dôležité sa ozaj venovať lietadlu, lebo keď som na chvíľu zazmätkoval už bol problém.

11 Kamikaze Kamikaze | E-mail | 17. října 2005 v 9:50 | Reagovat

Tak se mi povedlo skvělé kamikaze. V sobotu jsem byl létat. Koupil jsem si u Pecky druhý akumulátor 1000MAh. Létal jsem velmi vysoko. Bylo bezvětří, nádhera. Pak jsem přistál, vyměnil akumulátor a nový start, znovu šlo všechno jako po másle. Když mne kvičení dcery "mě to nebaví" donutilo k novému náletu na přistání, chtěl jsem si to vychutnat a protože jsem při prvním pokusu o přistání byl dlouhej, zapnul jsem znovu motor a že udělám ještě jeden oblet a půjdu na přistání znovu z menší výšky. A ejhle! V cca 5ti metrech jsem odletěl asi 100 metrů, chtěl jsem udělat obrat, ale letadlo letělo jaksi jinam než jsem myslel. Netrvalo dlouho a již jsem nerozpoznal směr letu. Zoufalá snaha o nasměrování modelu pro návrat ke mě rychle skončila strmým pádem do spirály, kdy jsem patrně již nakloněnému modelu ještě přidal výchylku směrovkou na nesprávnou stranu. Model jsem našel až druhý den ráno, zapasovaný o bok bazénu na zahradě jednoho rodinného domku - bylo to dál než bych čekal, asi tak 300 metrů od místa, kde jsem stál. Lze hovořit o štěstí, že model při pádu do zástavby rodinných domků nikoho nezranil ani nezpůsobil jinou škodu než sám na sobě. Pád naštěstí odneslo pouze křídlo, které snadno vyměním. Nicméně je to již můj druhý podobný případ, kdy jsem ztratil orientaci modelu a nebyl schopen rozpoznat směr letu. Opět to bylo v malé výšce. Zdá se mi to příznačné. když letíte vysoko, vidíte model částečně zespodu jako křížek, jste-li ale nízko, vidíte model jen jako vodorovnou čárku a z toho se už dá poznat opravu houby. Slyšel jsem radu, namalovat spodek křídla jinou barvou než vršek, např spodek bíle. Prý se pak lépe rozezná u letadla v náklonu, která strana je k vám přivrácená. Nevím ale, jakou barvou tento model natírat, aby to nerozleptalo ten polystyrén. Rád bych podobným příhodám předešel, není to nic příjemného, vrátit se domů za tmy, rozedřený ze všech roští, které jsem prolezl, ale s prázdnou.

12 Jan Menšík Jan Menšík | E-mail | 17. října 2005 v 16:26 | Reagovat

Kamikadze to je mi lito, jeste ze to odneslo jen kridlo. O oznaceni take uvazuji. Misto barvy ale asi pouziji reflexni barevnou samolepku, snad zlepsi viditelnost ve spatnych svetelnych podminkach.

Asi dam pruhy, ze zhora bile, ze spodu oranzove.

13 Ben Hošek Ben Hošek | E-mail | 18. října 2005 v 19:10 | Reagovat

reflexe je dobra. takove potize jsem mel taky. Muj malicky sperow to odnesl zlomenym kridlem a popraskanym trupem. Prodal jsem, co se dalo a na vanoce snad koupim lady. hodne me okouzlila - kocka. A potreboval bych vedet, jestli se k vysilaci da pripojit kabel - ucitel+zak?

14 Kamikaze Kamikaze | E-mail | 18. října 2005 v 21:04 | Reagovat

Kabel učitel-žák se připojit nedá, má to než konektor na adaptér pro dobíjení baterek ve vysílačce. Trochu jsem pátral po tom, co je ta vysílačka zač, našel jsem však jen jeden odkaz (na celou RC soupravu) v maďarštině:

http://www.origomodell.hu/index2.htm

Protože počasí není zrovna na létání a navíc se vracím z práce až za tmy, udělal jsem dneska něco jako test dosahu soupravy. V zastavěném terénu, šlo model ovládat asi ze vzdálenosti 250 metrů, a to visel v ložnici od stropu a nebylo to na přímou viditelnost, ale skrz několik domků. Tak si myslím, že i přes několik těžkých pádů přežil přijímač v pořádku - na přímou viditelnost to jistě bude ještě víc.

15 Kamikaze Kamikaze | E-mail | 18. října 2005 v 21:09 | Reagovat

Tak ještě jednou, odkaz přímo na RC soupravu je tenhle:

http://www.origomodell.hu/advevsz.htm

16 Benedikt Hošek Benedikt Hošek | 19. října 2005 v 17:05 | Reagovat

Dekuji za info. Chtel bych se pozeptat, jestli nekdo nevite o nejake letaci plose nekde blizk nebo primo v Praze 6. Slysel jsem o letne a bile hore... Jinak mam moznost letat na chalupe, ale tam se dostanu sim dal tim min...

17 Benedikt Hošek Benedikt Hošek | 19. října 2005 v 17:41 | Reagovat

Dostal jsem genialni napad- dokonce i levny - Polepit kridlo nazehlovaci folii-je tenka a da se to udelat tak, ze z kazde strany ma jinou barvu. Take by to zpevnilo kridlo a nehrozilo by tolik rozlomeni. Nebyly by potize s rozleptanim polystyrenu-folie je proti leptani odolna. Vyresi to mnoho problemu a zvysi odolnost kridla. Asi to tak udela, az lady budu mit. Folie je k sehnani v kazdem modelarstvi.jakekoli barvy...

18 Marcel Marcel | E-mail | 4. prosince 2005 v 17:48 | Reagovat

RC súprava na SKYLADY sa dá pripojiť k PC . Návod je v RC revue 11/2005.

19 Lubo Lubo | 12. prosince 2005 v 15:19 | Reagovat

Mohl bys prosim trochu popsat, jak se da RC souprava ze skylady pripojit k pc

20 Marco Marco | E-mail | 6. července 2006 v 20:51 | Reagovat

Ja som zo Slovenska a mam 13 rokov. Sky Lady je moj prvy model. opisem let: prvy hod bol vydareny otec miernym svihom lady poslal do vzduchu s plnym plynom, zacala pomaly stupat, asi v 30m som zacal robit kruhy s malym naklonom az si zrazu  zacala robit co chcela, vyhodilo vyskovku a zacala strmo stupat az spravila salto a ustalila sa, uz bola daleko a ja som ju chcel dostat blizsie  a ona sa  vybrala k mensej budove, bola neovladatelna, presla asi 3m od vysokej lipy a strmo zlietla skoro na strechu, nad nou sa zacala hadzat a s obrovskym stastim sa mi podarilo odtial vyletiet, rychlo som v pohode pristal a po mensom ukludneni som odstartoval  znova tentoraz sa zacala chovat divne uz od startu snazil som sa pristat ale preletela nad pole a tam bola znovu neovladatelna, skusal som pracovat aj s vyskovkou aj so smerovkou ale strmo spadla na zem. Myslim si ze to moze byt  poarucha prijimaca, lebo rusivy signal tam urci te nebol. Skuste mi prosim niekto poradit. Vopred dakujem.

21 Michal Michal | 8. července 2006 v 14:00 | Reagovat

heldam enkoho kdo ma toto letadlo a poradi me lital sem a dost sem, ho pinicil vse sem koupil nove i trup vse sem prehodil ale letadlo nereaguje. vse je zapojene ale envim jetsli ty 3 kabliky od serv a regulatoru sou do primace zapojene na spravnem miste a navic kdyz zapojim baterku tak regulator smrdi a pali ale nic sem stim nedelal pred rozebranim to fungovalo a ted najednou ne. prosim poradte spise na mail slidergas@centrum.cz nebno icq 267005159

22 Easy Star Easy Star | 27. října 2008 v 11:46 | Reagovat

Tay bych sem přidal pár rad. Zkušenosti se Sky Lady nemaám. Moje první letadlo bylo Easy star. Mám ho už více než rok a zatím se mi na něm nepodařilo nic rozbít. Výškovku jsem si zvětšoval tak, že jsem k ní přilepil dobře vybroušený kus balsy. Výškovka má zhruba 2x větší plochu a letadlo reaguje daleko líp. Jen doporučuju si zmenšit výhylky směrovky (je to zbytečně citlivé). Ještě bych rád poradil k tomu, že vám po pádu nefunguje jedno servo. Určitě ho nevyhazujte, nebo si nekupujte druhé. S největší pravděpodobností se vám strhly plastové převody uvnitř serva. Doporčuju si koupit nové. stojí cca. 70 Kč.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama